Sunday, March 14, 2021

Cinta Sofea

Karya Pendek

Cinta Sofea
Oleh Rnysa



📷: Pinterest / Henry Rivers


PENGENALAN

Sinopsis:
Kisah perjalanan hidup Nur Khadijah yang merupakan seorang pelajar jurusan ekonomi di Universiti Tokyo, menerima amanah untuk mentadbir syarikat milik keluarga sehingga menjadi CEO wanita yang berjaya dan dihormati.

Tema:
Cinta, kekeluargaan dll.

Latar tempat:
- Jepun, Malaysia dll.

Watak utama:
- Nur Khadijah binti Khuwailid (Adi)

Watak sampingan:
- Syed Ahmad Mukhriz bin Syed Ahmad Mukhtar (Mukhriz)
- Dan lain-lain (Sedang dalam pertimbangan)

Bahagian:
- Musim Sejuk
- Musim Bunga
- Musim Panas
- Musim Luruh

Target entry:
Max. 25

***

DEDIKASI

Untuk kenangan bermusim yang lalu.
Yang mengajar pahit dan manis sebuah kehidupan.
Yang menemukan diri dengan insan yang baik dan memberi inspirasi.

Untuk mereka yang menanti sejak sekian lama.
Semoga apa yang dikongsi memberi manfaat bersama, tentunya dengan izin Dia.

***

PRAKATA

Assalamua’laikum,

Setiap kali saya menulis sesuatu pasti ada yang menyebut tentang cerita yang satu ini. Insya-Allah, atas permintaan ramai itu saya akan cuba menulis cerita "Cinta Sofea" ini.

Cerita sezaman *RADHA, yang pernah ditulis dalam blog sekitar 2004/2005 dan pernah disambung pada 2009. Dan sekali-sekala saya pernah tulis di Facebook, seperti mana *RADHA juga. Sesekali saya pasti merindukan watak-watak dalam cerita saya. Dan mungkin ada yang ingin diluahkan melalui mereka.

Sebenarnya saya sendiri tidak yakin mahu menulis cerita ini kerana ada sesetengah perkara saya kurang berpengalaman. Dan itu mungkin akan menyebabkan saya tidak dapat menyampaikan watak dan cerita seperti yang saya impikan.

Dan tentulah, ramai orang seperti Kaksu, Kak Yah dll termasuklah (arwah) Abang Rosdi dengan baik hatinya sentiasa memberi semangat kepada saya supaya terus menulis juga. Mari saya kongsikan di sini kata-kata oleh Abang Rosdi @ Imaen suatu masa dahulu.

---
From: imaen muhammad
Sent: ‎Thursday‎, ‎6‎ ‎March‎ ‎2008‎ ‎23‎:‎15‎:‎00‎ ‎+08
Subject: Menulis

Salam,
 
Cerita Rnysa tentang Cinta Sofea, pada saya, kita menulis tidak terhad hanya kepada pengalaman sendiri. Mungkin boleh berdasarkan pembacaan, pengalaman kawan-kawan atau imaginasi. Jadi rasanya tak perlu menunggu sampai harus melalui pengalaman itu sendiri. Tulis saja. Kadang-kadang orang yang tidak berpengalaman itu juga punya idea atau tanggapan yang baik tentang sesuatu isu.
 
Okey. Semoga berhubung lagi dan teruskan menulis!
 
Imaen

---

Alhamdulillah, setelah berjaya menulis sekuel *RADHA yang bertajuk "Gelap" itu membuatkan saya ingin mencuba untuk menulis semula "Cinta Sofea" versi online. Dengan jumlah target entry yang ingin ditulis, mungkin saya cuba fokuskan kepada bahagian cerita yang penting sahaja.

Dan sama seperti Gelap, buat masa ini masih tiada perancangan untuk versi novel cetak. Sebenarnya saya masih cuba mengasah kembali kebolehan menulis yang telah lama ditinggalkan dengan menulis di dalam blog ini.

Akhir kata, terima kasih kepada semua yang tidak pernah jemu memberikan kata-kata semangat. Segala komen untuk tujuan penambahbaikan amatlah dialu-alukan.

Semoga Allah memberikan ilham yang baik dan kesempatan masa untuk menyiapkannya cerita ini dalam versi online.

Wallahu 'alam.


Rnysa

(bersambung...)

#CintaSofea

*RADHA = Relevankah Aku Di Hatimu?
Berasal dari e-novel yang kemudiannya diterbitkan di bawah Jemari Seni Publishing pada Disember 2006. Pada 8 April 2020, sekuelnya yang bertajuk "Gelap" ditulis di dalam blog ini dan berjaya ditamatkan pada 26 Februari 2021.

2 comments:

shikeen said...

betul la nasihat arwah....
tak de pengalaman sendiri..
ada pengalaman kawan2..dan pembacaan..
tak pun ada imaginasi...

kami akan ikut arus penulis utk merasakan suasana itu...

MaY_LiN said...

❤️
Teruskan perjuangan