Sunday, June 14, 2020

[21] Gelap

Karya pendek

Gelap
Oleh Rnysa

21

Petang
#MCODay64 #PKPharike-64
#stayathome #staysafe #stayalive

Di luar tampak cerah.
Disimbah cahaya mentari petang penghujung Ramadan yang mendamaikan.

Doktor Tun Zainal Ashraf Tun Zainal Abidin meneliti laporan rekod kesihatan di tangannya. Dibacanya sekali lalu sebelum matanya beralih pada pesakit di hadapannya.

Nurul Akasyah binti Othman
38 tahun
Sudah berkahwin

"Puan Nurul Akasyah, saya Doktor Ashraf..." Dia memperkenalkan diri sambil mengerling pada pasangan yang wajahnya tak sama dengan pesakitnya duduk berdekatan katil. Kawan?

Syah yang perasan riak wajah doktor yang semacam tertanya terus memberitahu: "Oh, yang ini suami dan adik ipar saya, doktor. Mereka temankan saya dekat sini."

"Adam..." Kaduk senyum pada Doktor Ashraf. Nak bersalaman tak boleh pula tengah musim Covid-19 ini.

"Hari ni saya boleh keluar, doktor?" Tanya Syah. Semalam dia kena tahan wad, tak pasal-pasal menginap dekat hospital. Kasihan anak-anak dia yang kini menumpang di rumah Kak Long Aqeilah. Hati seorang ibu dia jadi tak tenang memikirkannya, walaupun Kaduk sudah awal-awal pesan tak perlu bimbang.

"Kak Long ada pembantu rumah yang boleh tolong tengok-tengokkan. Lagipun anak-anak Kak Long pun sama tolong layan tiga beradik tu. Humaydi, Humayra, Husayni, Huwaynaa...semuanya ada dekat rumah sekarang." Beritahu Kaduk lagi malam tadi. Semalam pun sebelum buka puasa sudah buat lintas langsung video call dari hospital ini. Berebut-rebut anak-anak nak bercakap dengan ibu mereka.

Adeilah pun sempat menambah, "Kak Chik tu yang kena sihat dulu. Baru boleh nak discharge. Kalau tak berayalah dalam hospital. Tapi oklah, ramai doktor sini yang handsome."

Malam tadi datang doktor lelaki muka ala-ala cina macam Ammar datang periksa. Kebetulan nama doktor pun Amar juga. Lepas doktor itu keluar, Syah dan Adeilah pakat-pakat mengusik Kaduk yang jelas cemburu Syah nampak mesra alam dan ramah sangat dengan Doktor Amar.  Padahal Syah sengaja nak elak daripada kena bebel dengan suami sendiri sebab sorok sakit sampai masuk hospital. Yalah, sepanjang hari Kaduk sedikit beremosi dengan dia.

"Dah...dah... jangan nak ubah topik ya." Kaduk jadi geram kena main-main dengan isteri dan adiknya. Yang tak habis-habis mereka berdua puji Doktor Amar yang datang semalam.

Doktor Ashraf berdeham. "Keputusan penuh tak keluar lagi, puan. Maaf, nanti saya datang sekali lagi. Ermm... Saya nak cadangkan puan lepas ni pergi buat saringan tahunan untuk mereka yang berumur 35 tahun ke atas. Pernah buat tak sebelum ni masa puan duduk di luar negara? Mungkin Encik Adam boleh bawa isteri buat pemeriksaan berkala. Dekat hospital swasta pun ada juga."

"Insya-Allah, doktor. Memang saya nak cadang nak bawa isteri saya pergi buat full medical check up." Balas Kaduk. Lepas raya nanti dia memang nak ajak Syah pergi ke hospital panel tempat kerja dia.

Doktor Ashraf mengangguk. Sebelum dia keluar sekali lagi dia berpaling pada pasangan suami isteri Puan Akasyah dan Encik Adam. Rasa macam pernah jumpa mereka sebelum ini, tapi di mana ya? Dan muka isteri Encik Adam pun ada nak iras-iras muka kakak saudara dia, Tun Aminah Tun Abdullah Ismail. Macam pelanduk dua serupa sahaja.

***

#throwback

"Kaduk, tau esok berapa haribulan?"
"28... kenapa?"
"28 Ogos tahun lepas...."
"Aku ingat...."
"Oleh sebab tu... esok kau jangan sekali-kali ada atas jalan raya. Dengar tak ni?"
"Selain belajar psikologi, kau ada ambil kelas Feng Shui ye?"
"Kaduk, aku nak pastikan kau selamat..."

"Syah, dengar sini..." Aku menutur lembut. "Panjang atau pendek umur seseorang, kesudahannya sama. Hidup ini akan berakhir dengan mati. Allah tak pernah cabut sesuatu dari hambaNya kecuali Dia gantiNya dengan yang lebih baik." Aku menghela nafas panjang.

"Dan, andai katalah umur aku tak panjang..."
"Kaduk!"
"... Tuhan akan gantikan seorang kawan yang lebih baik daripada aku. Mungkin bukan sekadar seorang kawan... tapi lebih daripada itu. Percayalah..."
"Apa yang kau merepek ni? Dah... aku tak mahu dengar lagi." Suaranya bergetar.
"Aku tak merepek. Ni hakikat..."

Mungkin kau tak mengerti, Syah. Awalnya kita bersahabat sehingga detik setahun lepas aku ditimpa musibah. Saat bertarung antara hidup dan mati, aku masih sahabat kau. Barangkali kau sudah terlupa bahawa aku pernah disahkan 'mati' di dalam bilik pembedahan, waktu itu Tuhan sudah mengambil aku daripada kau. Tetapi keajaiban berlaku, jantung aku kembali berdenyut. Sudah sedar tetapi sayangnya hilang ingatan, aku bagai dihidupkan semula ke dunia nini. Dan kini, aku dikembalikan untuk menjadi sahabat dan bakal suamimu, sayang. Lihatlah, sesungguhnya tidak ada yang hilang daripada kau. Jika dulu hati ini sering ragu-ragu, kali ini ia sedari awal lagi berpihak seratus peratus kepada kau, gadisku.

"Andai kata kita saling tak berhubung dalam satu jangka masa yang lama... dan kau terasa kehilangan aku, kau kena tahu sebenarnya Dia sedang penuhi masa itu dengan sesuatu yang lebih bermanfaat untuk kau, sesuatu yang aku tak mampu beri pada kau." Tuturku dengan sepenuh hati.

"Kau cakap semua ni sebab aku senyap tiga bulan lepas ke? Kau merajuk ya? Haa.. aku tahu... sakit kau datang balik. Betul tak?"

"Tak adalah.  Aku sihat wal'afiat. Aku cuma nak beritahu Tuhan dah gantikan sesuatu yang lebih baik untuk kau." Untuk kita sebenarnya. "Ya, aku yakin tentang tu. Cuma kau yang tak sedar..."

Tiada balasan. Akasyah masih diam seribu bahasa. Mungkin dia sedang berfikir yang bukan-bukan tentang aku.

"Yalah...  mana nak sedar apa-apa. Ada orang tu asyik sibuk dengan asynchronous synchronous dia. Lebih-lebih lagi dah dapat kawan baru yang tolong ajarkan. Orang dah sibuk dengan dunia sendiri lah katakan. Kawan lama ni pun kena tolak tepi..." Aku buat-buat nada merajuk dengan harapan dia akan gembira.
Akhirnya Akasyah tergelak. Aku rasa lega sedikit.

"Kau punya seorang kawan yang sanguine choleric - si bakal suami dan ayah yang baik, disenangi oleh semua orang. Jadi kau sepatutnya gembira untuk aku... bukannya buka semula cerita sedih setahun yang lepas. Lepas ni aku tak nak dengar lagi pasal semua ni. Kita tutup buku lama, kita buka buku yang baru. Cipta kenangan baru..."

"Maaflah... aku..."

"Dahlah... aku tak suka dengar kau sedih-sedih macam ni. Kalau kau tak nak aku ke mana-mana esok, aku akan duduk di rumah je sepanjang hari. Aku kan kena praktis jadi suami yang baik, jadi sesekali perlu bertolak-ansur dengan..." Tak sempat aku menghabiskan ayat, talian sudah terputus. "... isteri."

Tuttt....

"Suami? Isteri? Kau memang dah tahap kronik, Kaduk. Kalah aku yang nak nikah ni." Teman serumah Ammar, Shah menyampuk dari belakang.

Aku tersengih. Telefon diletak di hujung bantal. Aku bangkit dari katil. Menyalin seluar kepada kain pelekat. Badan dilontar semula ke atas katil.

"Kami cuma bincang pasal benda yang Syah belajar dalam kelas psikologinya."
"Berbincang kononnya. Bijak, bijak..." Shah tesengih. "Eh, tapi bukan dia ambil engineering ke kat Jepun tu?" Dia kehairanan.
"Memanglah. Tu kelas yang suka-suka agaknya."

"Wah, hebatlah bakal isteri kau! Engineer merangkap ahli psikologi..."
"Tengoklah suaminya macam mana..."
"Perasan. Entah dia nakkan kau ke tak." Shah mengusik lagi. Matanya melilau mencari sesuatu. "Ammar mana... aku nak pulangkan buku dia."
"Mandi. Letak je atas meja tu."

"Aku doakan kau bahagia, Carl Duke Adam." Ujar Shah berulang kali sebelum menutup pintu.

Aku tersenyum sendiri. Ya, moga bertemu kebahagiaan yang dicari.

***

Malam tadi. Jam 3 pagi.

Bahagiakah dia dengan Syah? YA.
Tapi Syah?

*Dia tak sangka isterinya itu sudah lama memendam perasaan dengan kata-kata orang sebenarnya. Yang buat sampai Syah rasa insecure. Sepatutnya dia kena lebih kuat dan yakin. Yakin dengan rezeki jodoh dia Allah sudah tetapkan dengan seorang Carl Duke Adam.

Qada'.
Perkara yang diputuskan.

Qadar.
Perkara yang telah ditetapkan kadarnya.

Sayyid Sabiq melalui kitabnya Aqidah Islam menyebut, telah disebut berulang kali di dalam al-Quran al-Karim masalah qadar atau takdir, antaranya:

Segala sesuatu terlaksana dengan takdir Tuhan. Firman Allah SWT:

وَكُلُّ شَىْءٍ عِندَهُۥ بِمِقْدَارٍ

Maksudnya: Dan segala sesuatu itu di sisi Tuhan adalah ketentuan takdir. (Surah al-Ra’d: 8)

Al-Maragi mengulas: Setiap sesuatu mempunyai batas waktu yang telah ditentukan iaitu tidak lebih dan tidak kurang.

Segala sesuatu diciptakan dengan takdir sebagaimana firman Allah SWT:

وَإِن مِّن شَىْءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَآئِنُهُۥ وَمَا نُنَزِّلُهُۥٓ إِلَّا بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ

Maksudnya: Dan tidak ada sesuatupun melainkan pada sisi Kami-lah khazanahnya, dan Kami tidak menurunkannya melainkan dengan ukuran yang tertentu. (Surah al-Hijr: 21)

Kaduk berhenti membaca artikel IRSYAD AL-FATWA KE-2: Maksud Qada' & Qadar dari Laman Web Rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan. Telefon bimbit diletak ke tepi. Lantas tangannya mengusap lembut ubun-ubun sang bidadari hati yang sedang dibuai mimpi.

Dalam hati dia terus menyambung bicara:

*Syah perlu tanamkan rasa yakin dalam diri. Yakin yang Allah sudah semaikan cinta mereka kerana jodoh mereka berdua. Dan dia perlukan seseorang yang tolong sedarkan dia. Bahawasanya kalau dia yakin dengan apa yang Allah tetapkan dalam hidup dia, hidup dia takkan gelap.


(bersambung...)

#RADHA

Petikan #throwback di atas daripada versi asal online e-novel Relevankah Aku di Hatimu 2 yang ditulis pada 18 Jun 2006.

*Kredit ayat monolog hati Kaduk:
Naimah binti Abdul Halim 😘



No comments: