Thursday, March 03, 2022

[14] Isyarat Dari Langit

Isyarat Dari Langit
Oleh Rnysa

14
Cerita tentang...


2008
 
"Izzah, tolong cover tugas saya hari ni, ya? Saya nak teman Sarah balik Sabah. Risau nak lepaskan dia sendirian..." Ujar Alex sebelum berlalu.
 
Izzah mengangguk. Kagumnya dia pada Alex. Dia sungguh setia pada Sarah. Sanggup berkorban untuk Sarah.
Dengar cerita, dia akan memeluk Islam tak lama lagi dan akan menyunting Sarah sebagai isteri.
Bertuahnya Sarah kerana memiliki seseorang yang bernama Alex
 
*
 
25 tahun sebelumnya...
 
"Saya suka cerita cikgu tadi!"
"Oh, kisah Nabi Sulaiman dan Ratu Balqis."
 
Alex mengangguk laju. "Setiap kali perhimpunan saya pasti tunggu giliran cikgu berucap..." akuinya jujur.
Dia memang suka mendengar kisah para nabi orang Islam yang diceritakan oleh Cikgu Rosdi.
Cara  penyampaian beliau sangat menarik dan menghiburkan.
Bukan Alex seorang sahaja yang ternanti-nanti cerita daripada cikgu mereka itu.
"Oh, tak sangka saya ada peminat!" Guru subjek Bahasa Melayu itu bergurau.
 
**
 
2002

"Pertama kali saya lihat orang Islam sembahyang..." Alex berbicara rendah pada Sarah Nabila.
Matanya terarah pada sekumpulan pelajar lelaki Melayu Islam yang bersembahyang beramai-ramai di bawah pokok.
 
Lewat petang itu pelajar Malaysia universiti mereka menganjurkan acara barbeque.
Memandangkan sudah masuk waktu maghrib, pelajar yang berugama Islam mengambil giliran melaksanakan kewajipan mereka itu.
 
"Awak tak sembahyang?"
Sarah senyum. Sekadar menggeleng perlahan.
 
Alex tidak faham. Bukankah semua orang wajib mengadap Tuhan mereka lima kali sehari semalam?
 
"Awak orang Islam, bukan?"
"Ya. Tapi perempuan ada kelonggaran untuk waktu-waktu tertentu..."
"Contohnya...?"
 
***
 
Kini...
 
"Kenapa awak hendak pergi ke sana? Bukankah tak lama lagi kita akan berkahwin?"
Sarah tidak puas hati. Wajahnya masam mencuka. Dia tidak jadi mencuba baju majlis pernikahan di tangannya.
 
"Sarah, saya ingin pergi dan melihatnya dengan mata sendiri." Wajah manis Sarah dipandang.
 
"Tunggulah selepas kita nikah. Kita pergi bersama-sama..."
 
Geleng perlahan. "Kaabah. Saya teringin sekali melihatnya. Terasa hati saya seperti dipanggil-panggil..."
Dia ingin menunaikan umrah dan berada di Mekah sepanjang bulan Ramadhan.
 
"Tapi Alex..."
 
"Bukan Alex... tapi Muhammad Abdullah..."
Ya, aku sekadar seorang hamba Allah...mahu jadi hamba 'yang terpuji' seperti baginda Rasulullah SAW.
 

(bersambung...)


Source:
FB Notes 10 July 2011

No comments: