Saturday, November 13, 2021

Tips Penulisan Versi Rnysa (4)

Tips Penulisan #4
Oleh Rnysa


Baca. Baca. Baca. Fikir. Tulis/Taip. Baca. Baca. Baca. Fikir. Tulis/Taip.

"Kak Anys, jadilah mentor saya!"

Aduhai, sebenarnya boleh tolong beri semangat saja. Sebab saya pun masih bertatih dalam bidang penulisan. Apapun, boleh berkongsi tips yang perlu...

1. Banyak baca, banyak ilmu (seperti disebutkan di atas)
2. Tulis sesuatu yang anda suka dan dekat dengan diri sendiri (pengulangan buat kali ketiga)
3. Sesuatu yang boleh menyentuh hati kita, insya-Allah boleh menyentuh hati orang lain
4. Penggunaan bahasa yang baik, penyampaian cerita yang baik
5. Peka dengan persekitaran dan perubahan
6. Ambil tahu trend novel semasa dan citarasa pembaca

Contohnya:

Saya sendiri tulis berdasarkan pengalaman dan apa yang disukai, disampaikan dalam bahasa yang agak 'skema' tapi juga orang kata sweet. Pada saya, bahasa yang baik mencerminkan peribadi penulis itu sendiri dan lambat-laun menjadi ikutan masyarakat di luar sana. Trend akan berubah mengikut peredaran zaman, namun sesuatu yang baik insya-Allah akan kekal selama-lamanya.

Jadi, boleh mula berlatih dengan menulis cerita bersiri sebelum dicantumkan menjadi sebuah novel yang panjang dan tebal. Sebagai penulis e-novel tegar, itu yang selalu saya buat. 

Bukan contoh yang terbaik, boleh cuba jenguk juga blog saya (dan penulis lain) untuk rujukan:

1. www.rnysa.blogdrive.com
2. www.rnysa-anys.blogspot.com (blog ini)

Biasanya saya akan latih diri menulis dalam blog, kemudian baru pindah dalam bentuk manuskrip dan dipanjangkan lagi. Entri test market la katakan. 

Akhirnya... 
Dah siap taip, boleh hantar manuskrip kepada editor.


Kesimpulannya:

Perlu banyak membaca. Kerana apa yang anda baca akan tentukan isi cerita anda. Saya pun kadangkala suka bermain dan berangan-angan juga!

Konsep saya: Short. Sweet. Simple.

Selamat membaca, berfikir dan menulis.
Selamat menulis.


P/s: Rnysa merupakan bekas fasilitator Bengkel Penulisan: Kursus Asas Pembinaan Kreatif (Novel Umum) anjuran Jemari Seni, 2010.

***

FB Post 10 Dis 2011 dan 15 Dis 2012.

No comments: