Sunday, November 14, 2021

Tips Penulisan Versi Rnysa (6)

Tips Penulisan #6
Oleh Rnysa


Masa saya bertekad mahu aktif menulis semula, semuanya bertitik tolak daripada video ini juga.

Everyone has a God-given gift
- Steve Harvey

Setiap orang pasti Tuhan berikan bakat semulajadi atau kelebihan dalam sesuatu perkara. Yang kita tak minta, tapi Tuhan beri.

Macam saya, baru sebentar tadi rakan sepejabat saya, Vanessa (ya, yang salah satu watak cameo dalam Gelap itu) beritahu @ mengingatkan saya sekali yang saya boleh menulis.

Yalah, tulis sampai boleh terbit menjadi sebuah buku bukanlah sesuatu yang biasa didengar di sini. Apalagi dengan latar belakang bidang kejuruteraan saya tapi boleh menulis karya fiksyen, tentulah kelihatan sedikit aneh pada kebanyakan orang.

Tak apa, yang penting apa sahaja bakat dan kelebihan yang dimiliki itu sesuatu yang tidak dilarang oleh agama, malah boleh dimanfaatkan untuk menyumbang nilai baik ke dalam masyarakat. Dan sudah pastinya supaya dapat menjadi saham akhirat buat diri sendiri, insya-Allah. 

Kalau asal benih yang baik, jatuh ke laut menjadi pulau.

Wallahu 'alam.

Okey, selamat menulis yang baik-baik. 


P/s: Rnysa merupakan bekas fasilitator Bengkel Penulisan: Kursus Asas Pembinaan Kreatif (Novel Umum) anjuran Jemari Seni, 2010.

***

FB Post 21 Dis 2020


No comments: