Wednesday, December 15, 2021

Tips Penulisan Versi Rnysa (8)

Tips Penulisan #8
Oleh Rnysa



Nak memulakan sesuatu hati perlu tabah.

Begitu juga dengan dunia penulisan. Lihatlah di sekeliling anda, yang boleh dan ingin menulis tak ramai. Kalau anda ingin jadi penulis, ribuan tahniah diucapkan.

Setiap orang diberikan kelebihan dan kecenderungan yang tersendiri. Ada yang sama, ada yang berbeza.

Kehidupan ini tidak terhad kepada sesuatu perkara sahaja. Teruskan 'explore' apa yang disukai dan ingin cuba dilakukan, lebih-lebih lagi sesuatu yang baik dan bermanfaat. 

Saya sendiri menulis cerita sejak darjah tiga, kemudian pernah menang tempat kedua/ketiga pertandingan menulis cerpen di sekolah menengah rendah, menulis cerpen bersiri "Relevankah Aku?" untuk buletin Pesta Piala Menteri (PPM) Zon Utara, sambung cerpen "Relevankah Aku?" untuk buletin sekolah, menulis e-novel "Relevankah Aku Di Hatimu?" dalam blog semasa menuntut di luar negara dan seterusnya.

Saya tidak memiliki latar belakang atau asas dalam bidang sastera. Sekadar suka membaca terutamanya buku cerita sejak dari kecil dan belajar Bahasa Melayu secara formal sehingga tamat SPM. Selebihnya, saya merupakan graduan fakulti kejuruteraan dan bekerja sebagai jurutera.

Alhamdulillah, sehingga ke saat ini Allah memberikan kesempatan untuk saya terus menulis dan belajar daripada ramai pembimbing yang berkaliber.

Adakala saya juga akan berhenti dan berehat sebelum memulakan kembali perjalanan dalam dunia penulisan ini.

Everyone writes at their own pace.

Sesudah memulakan sesuatu, mahu meneruskannya pula itu masuk cerita dan cabaran yang berbeza.

Selamat memulakan langkah perjalanan.
Selamat menulis.

Wallahu a'lam.

P/s: Rnysa merupakan bekas fasilitator Bengkel Penulisan: Kursus Asas Pembinaan Kreatif (Novel Umum) anjuran Jemari Seni, 2010.

***

FB Post 14 Dis 2021

No comments: