Sunday, April 14, 2024

[Special Entry 19] Gelap

Gelap
Oleh Rnysa

Special Entry 19
Edisi #deletedscenes3

"Ibu, dah habis." Akram mencelah, sua koleh yang sudah kosong. 

"Along, dah habis minum nanti tolong bawa adik-adik naik tidur dalam bilik." Kata Kaduk pada anak sulungnya.

Arham mengangguk perlahan. Matanya dilabuhkan pada wajah ibu yang sudah hilang ceria.

***

Syah termenung lama depan sinki, tak sedar Kaduk panggil namanya beberapa kali. 

Dia tersedar waktu Kaduk berdiri di sebelahnya. Ya, bau minyak wangi. Hidungnya sudah kembali berfungsi seperti biasa!

"Abang naiklah atas. Syah nak basuh koleh sekejap." Kata Syah, senyum sikit dekat suaminya sebelum sambung kerja.

Kaduk diam tak cakap apa, berpeluk tubuh. Tengok muka Syah pun dia tahu, isterinya itu sedang terasa hati. Dia tahu, Syah jenis anak yang jarang kena tegur atau marah dengan ayahnya, selain bab solat. Mula-mula tahu masa awal kahwin dulu, dia ingat Syah buat lawak. Rupa-rupanya betul. Ternganga juga dia dibuatnya. Ingatkan Syah yang dia kenal jenis 'nakal' dekat sekolah selama ini mesti selalu kena marah dengan ayahnya.

Bau minyak wangi Kaduk ada lagi. Syah kalih pandang kiri dia. Suaminya itu tak naik lagi, berdiri pandang dari kaunter. Syah sambung bilas koleh lambat-lambat, ikut halaju siput mengesot.

Waktu kawan dengan Kaduk, dia tahu lelaki itu jenis jaga penampilan diri dan suka pakai minyak wangi. Ingat lagi masa minggu pertama duduk sebilik dengan bekas ketua pelajarnya itu.

"Nak pergi beli sarapan? Nak ikut." Tegur Syah bila nampak Kaduk sembur minyak wangi satu badan. Dia salin baju melayu dan kain pelikat pakai masa solat subuh, dengan pakai t-shirt dan jeans jenis kain lembut warna putih. Pakai segak-segak mesti nak pergi keluar, kan!

"Eh, tak. Syah nak beli sarapan dekat luar? Jom." Sebenarnya dia tak nak ke mana pun, memang kebiasaannya tukar pakai baju lain selepas usai solat.

Syah pun seronok tak payah masak. Tiba-tiba dia terdiam tengok Kaduk salin baju lain pula.

"Eh, tadi kan dah lawa dah." Syah gelak. 
"Kita beli sarapan dekat-dekat sini saja, kan?" 

Terasa dia pakai baju biasa-biasa sangat. T-shirt tangan panjang dan seluar slack biasa. Kaduk sudah bergaya macam orang nak pergi Mid Valley saja.

Sejak itu Syah perasan habit Kaduk satu demi satu. Habit Kaduk yang suka mandi bersiap sebelum solat sama macam ayah Syah. Masa sekolah dulu mungkin tak perasan sangat sebab tengok orang lain.

Tapi bab minyak wangi memang Syah pernah juga termuntah awal kahwin dulu. Dengan minyak wangi dalam kereta campur dengan minyak wangi yang dipakai. Dia tak tahan kuat sangat baunya. Lepas itu baru Kaduk pakai kurang wangi sikit. Kalau tak memang semerbak macam lori tumpah. Dulu masa belajar sama, mungkin sekejap sahaja bau minyak wangi Kaduk. Sudah kahwin, dia macam selalu pening juga hidu bau wangi yang kuat.

Ayah Syah pun jenis pakai minyak atar juga kalau nak ke masjid. Cuma, mak dan Syah bukan jenis pakai minyak wangi sangat.

Sudah lama kahwin, hidung Syah sudah terbiasa. Cuma pening-pening itu sekali-sekala masih ada juga.

Entahlah, apa yang Kaduk nampak dekat diri Syah sampai nak ajak kahwin. Sampai sekarang memang Syah masih segan sangat dengan Kaduk, terutamanya kalau Kaduk tegur apa-apa yang tak elok masih ada dalam diri Syah. Syah tahu yang Syah banyak sangat memiliki kelemahan diri, rasa nak 'ketuk kepala' juga apa dibuatnya setuju Kaduk jadi suaminya dulu.

Mungkin dia sendiri fikir semuanya okey tapi end up mama Kaduk tak boleh terima segala yang berkaitan penyakit kesihatan mental yang dialami, yang orang beri stigma penyakit keturunan yang cuba dielak. Dia tahu mama malu dapat menantu berpenyakit macam dia.

"Kalau Syah ada anak nanti, Syah faham perasaan mama."

Ya, dia faham. Syah pun nak yang terbaik untuk anak-anak Syah.

Tapi... kalau ada lelaki baik macam Kaduk yang sudi terima orang macam Syah, Syah harap anak-anak mereka pun membesar jadi lelaki macam Kaduk. Seseorang yang beri sinar harapan dekat orang macam Syah.

Kalau Allah tak gerakkan hati Kaduk melamar dia, rasanya Syah mungkin takkan kahwin sampai bila-bila. Bukan senang nak faham orang macam Syah, yang selalu berlawan dengan negative thought fasal diri sendiri. Negative self-thought dan self-talk yang selalu buat Syah rasa down balik. Yang itu, Syah masih cuba perbaiki sampai ke saat ini.

Syah tak rasa Ammar boleh faham Syah macam Kaduk faham Syah. Dulu cara Syah berpakaian pun dibandingkan dengan Ain, inikan pula dari segi tahap kesihatan. Memang Syah yang pesakit pasti akan terus 'kalah teruk' dan 'kalah sebelum bertanding' dengan doktor perubatan seperti Ain.

Syah tak suka dirinya dibandingkan dengan sesiapa, dia sudah penat dan letih diperlakukan sebegitu. Perbandingan dari segi akademik atau fizikal atau apa saja, itu yang Syah cuba elak.

No comments: