Friday, April 17, 2020

[6] Gelap

Karya pendek

Gelap
Oleh Rnysa

6

Malam.
#MCODay30 #PKPharike-30
#stayathome #staywithme

Di luar hanyalah gelap.
Hanya seberkas cahaya dari lampu pendant yang malap menerangi ruang.

PKP sudah masuk fasa ke-3.

Dan tak lama lagi nak masuk bulan Ramadan pula, insya-Allah. Dan dalam bulan Ramadhan kesemuanya adalah rahmat, pengampunan dan pembebasan dari api neraka.

Selepas mengikuti siri #NgajiDenganMenteri di YouTube Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri, giliran 'Al-Fadhil Al-Ustaz' Ir. Dr. Carl Duke Adam pula meneruskan siri #NgajiDenganAyah untuk Syah dan anak-anak.

"Sesungguhnya bulan Ramadhan merupakan bulan yang dinanti-nantikan dan dirindui oleh golongan yang beriman.

Allah SWT berfirman:

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ

Maksudnya: (Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain.

Surah al-Baqarah, ayat 185."

Tersenguk-senguk Akram mendengar tazkirah ayahnya. Hari ini dia OK sikit dengan Kaduk. Tempoh merajuk mungkin sudah berakhir, agaknya. Sama tamat tempoh PKP fasa ke-2.

Saat.
Sesaat yang dimiliki.

Detik.
Sedetik yang diberi.

Insya-Allah, kelapangan masa yang dimiliki dan diberi sekarang mereka manfaat sebaik-baiknya. Inilah masanya ketua keluarga menjadi imam di rumah masing-masing. Sudahkah bersedia menjadi imam tarawih di rumah sendiri?

Kaduk pun sudah mula menyelak lembaran Al-Quran lepas Isya' tadi. Sambil menyemak bacaannya dengan Arham yang diasuh menghafaz Al-Quran sejak kecil lagi dan tak lama lagi nak tamat 30 juzuk, insya-Allah. Alhamdulillah, Aisyah dan Akram pun turut bersama-sama menghafaz dengan abang mereka mengikut kemampuan masing-masing.

Bunyi petikan piano yang perlahan membelah malam. Aik, dari tazkirah dan bacaan Quran, kini beralih ke pemain piano konsert mini pula cik abang yang seorang itu. Cepatnya bertukar kerjaya!

"... Ku tahu ku merasa
Setiap insan inginkan bahagia
Kini aku serahkan
Segalanya pada takdir..."

***
#throwback

Aduh, tak pasal-pasal kena catat nama sebab terlambat turun pergi solat subuh!
Sabar aja la dengan Kakak MPP (Majlis Perwakilan Pelajar) tadi yang sedia menunggu di pagar keluar masuk asrama puteri. Orang buat muka kasihan pun tak dilayan.

Mujur sempat berimam tapi masbuk. Sebab hari ini hari Jumaat, imam baca surah panjang. Alhamdulillah, masih ada rezeki berjemaah. 27 ganjaran pahala.

Suara imam pagi ini boleh tahan. Suara yang selalu dengar waktu solat maghrib.
Dahsyat kan, kerja aku hari-hari dok dengar suara siapa yang jadi imam.
Setakat ini sudah beberapa suara yang dikenal pasti, dengan muka-muka tok imam sekali.

Alhamdulillah, masih ada stok anak muda Melayu boleh dijadikan teladan.
Layak memimpin dalam solat.

Berbalik kepada imam solat subuh pagi ini...

"Ammar..." Nama itu meluncur dari bibirku saat mata menyapa susuk orangnya. Sempat melihat tadi dari celah tabir/langsir bahagian pelajar puteri di tingkat atas surau.

Mohd Ammar Iskandar. Pemain hoki sekolah. Sekelas dengan Carl Duke Adam.
Kelas budak Form 4 yang genius. Semua pelajar yang dapat 8A waktu PMR ditempatkan dalam kelas tersebut.

Haa, si Kaduk pun kadang-kadang jadi imam juga. Biasanya waktu solat zohor atau asar. Jadi tak tahu suara dia macam mana bila jadi imam. Penting ke suara dia sedap atau tidak, Akasyah? Mestilah tidak!

Yang penting, rasanya aku sudah jatuh suka pada pemain hoki yang alim dan bersuara merdu itu.

***

Dan tika ini, Syah jatuh cinta dengan bekas pemain bola sepak yang baik dan bersuara merdu.

Lagu 'Hingga Saatnya Bahagia' nyanyian kumpulan dari Indonesia itu menjadi kesukaan Kaduk saat ini. Dia pandang Syah yang sudah duduk sebangku dengannya, sama-sama menghadap piano second hand yang dihadiahkannya untuk isteri tersayang.

"... Demi ikrar cintaku
Janjiku untuk dirimu
Harus erat ku jaga
Hingga saatnya bahagia..."

Syah senyum meleret.

Apa dicari kebahagiaan jika tiada dirasa.
Apa didekap kerinduan jika tiada dijaga.

(bersambung...)

#RADHA

Petikan #throwback di atas daripada versi asal online entri RADHA Sweet 17 yang ditulis pada 26 Januari 2011.

Lagu Hingga Saatnya Bahagia telah dipilih oleh Rnysa menjadi lagu tema untuk Gelap (https://youtu.be/45B0CE8F944).




No comments: