Sunday, October 18, 2020

[3] Isyarat Dari Langit

Isyarat Dari Langit 

Oleh Rnysa 


3

Selembut Awan


"Apa nama penyakit saya tadi, doktor?"

"Brief psychotic disorder."


Bunyi lain pula diagnosis kali ini. Atau sebenarnya sama macam mula-mula sakit. Adriena termenung sekejap.


"Sepatutnya yang sakit ini kena sekali saja. Jadi nak kata awak ada skizoprenia pun, awak tak macam orang lain yang sakit skizo. You're successful. Well functioning."


"I'm not so successful, doc. Ramai lagi yang lebih berjaya daripada saya." Adriena merendah diri. Betullah, walau setinggi sehebat mana pun pasti ada seseorang yang lebih bagus.


"Of course, for me..You're a successful person. Tak semua kena penyakit macam awak... boleh hidup normal macam awak sekarang." Tutur Doktor Aida.


"Alhamdulillah, saya pun syukur sangat."


Doktor Aida merenung wajah Adriena dalam-dalam. "Saya rasa saya nak jumpa awak balik. Surat referral follow up dekat klinik kesihatan biasa ni saya simpan dulu." Terus beliau selak buku temujanji klinik psikiatri di hadapannya itu.


Adriena tergelak. "Doktor rindu dekat saya, ye."


"Ceh, mana ada..." Doktor pun ikut cara dia cakap 'ceh' waktu sesi temujanji mereka tadi.


"Jumpa lagi 3 bulan. Ubat... saya boleh beri bekal sebulan aja. Bulan depan Adriena boleh datang ambil lagi? Nanti cakap dengan nurse yang Doktor Aida minta datang."


Adriena mengangguk perlahan. "Doktor tolong tulis dekat surat tu..." Adriena tuding pada surat referral yang tak jadi. Dia nak tahu juga apa sebenarnya yang doktor pakar itu diagnosis.


"Mana buku temujanji awak? Saya tulis dekat situ. Nanti awak tunjuk dekat nurse saya..." Lembut sahaja beliau bertutur. Selembut awan. Doktor baik macam ini, pesakit pun jatuh sayang.


"Jangan lupa makan ubat, ya. Dan kalau ada apa-apa, boleh terus datang sini..." Harap Adriena faham bahawa dia dan pihak hospital sentiasa bersedia mahu memberi bantuan. Disalam lalu dipeluknya Adriena erat-erat.


"Terima kasih banyak-banyak doktor." Senyum.


Hujan lebat di luar Hospital Putrajaya ini.

Mungkin selebat hujan dalam hati Adriena.

Pandang langit yang gelap, sarat penuh dengan awam hitam. 


Brief psychotic disorder...


Buku temujanjinya diselak buat sekian kali.


***


2008

Brief reactive psychosis

Schizophrenic form disorder

Ubat: Risperidone 1-2mg. Benzhexol (sementara sahaja)


2009

Schizophrenia. Relapse.

Ubat: Risperidone 1mg


2016

Brief psychotic disorder

Ubat: Risperidone 0.5mg


P/s: Kisah ini pelengkap cerita Adriena dalam 'Albatros: Antara Langit dan Bumi' dan 'Hikari Ainori'.


(bersambung...)


30 April 2017


No comments: