Sunday, October 18, 2020

[7] Isyarat Dari Langit

Isyarat Dari Langit

oleh Rnysa


7

Dopamine


21 November 2012

Petang itu


"Doktor...kalau orang tu didiagnosis skizofrenia, berapa lama baru boleh sembuh?"

"Depends. Siapa yang sakit?"

"Saya..."

"Oh, kalau awak tak cakap saya tak tahu. Awak nampak OK saja..."


Senyum. "Pernah kena diagnosis. Sejak 2008 dan 3 relapses pada tahun 2009...berdasarkan surat doktor. Oh, biasanya setiap doktor yang lihat buku hijau saya akan tanya masih ambil Risperidone lagi atau tak..." Dia tunjuk catatan dalam buku hijau untuk diabetes sejak Jun 2010.


Doktor mengangguk.


"Mungkin positive symptom tak ada. Negative symptom ada lagi. Dan sejak kebelakangan ini saya rasa sangat tak OK."

"Ubat makan lagi?"

"Tak..."

"Doktor suruh berhenti? Saya tengok awak dah OK. Tak ramai yang kena sakit ini boleh sembuh macam awak."

"Ubat tu...saya berhenti sendiri. Tak nak makan sebab ubat itu buat saya rasa demotivated..."

Cerita serba-sedikit 'history' macam mana boleh kena (setakat yang tahu) dan apa kejadian yang trigger kembali rasa takut dan tremor baru-baru ini.


"Ok, saya beri tempoh satu minggu untuk awak fikir sama ada mahu jumpa psychiatrist atau tidak."


***


15 September 2018

Pagi itu


Sedang membelek Facebook dia pergi ke laman universitinya seperti biasa. Dia terpaku pada satu artikel yang sangat dekat dengan keadaan dirinya. Ralit dia membaca. Dari satu artikel ke satu artikel, dan kembali kepada yang asal. Mungkinkah ini jawapan kepada tangisannya semalam? Mungkinkah ini harapan kepada masalahnya?


أَشْهَدُ أَنْ لَاإِلَــــهَ إِلَّا اللهُ ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ اللهِ


Siang tadi dia sedang tertidur sekejap sewaktu dia bermimpi mengucap kalimah syahadah itu. Selepas itu seluruh tubuhnya terasa semacam...satu tenaga terbebas


إِنَّا لِلّهِ...


Ucapnya kemudian dan terus tersentak dalam lena - sudah matikah dia? Lalu terjaga dengan jantung berdegup sangat laju.


Berdebar dia sepanjang hari. Serba tak kena. Petanda apakah ini?


Dopamine...doktor kata otaknya terlebih mengeluarkan dopamine.


Artikel dari laman sesawang MIT (https://news.mit.edu/2018/brain-dopamine-tracking-sensors-0912) itu dibaca semula. Dia tahu dia perlu buat sesuatu.


(bersambung...)



16 September 2018




No comments: