Sunday, September 26, 2021

[13] Isyarat Dari Langit

Isyarat Dari Langit
Oleh Rnysa

13
Bulan Mei

13 May 2010
Medical Report

Name: Adriena Ayuni bt Idris
IC: 8xxxx-xx-xxxxx

The above name is being diagnosed as having schizophrenia under psychiatrist follow up since January 2008.

She is on medication and regular follow up. However she had history of 3 relapses last year. Currently she is stable medically.

In view of her medication, she is fit to complete her studies.

Thank you for your attention.

Your sincerely,
Dr. Raziffa Munirah

***

"Kehidupan saya banyak berubah selepas itu..." Ujar Adriena.

Mata Que masih pada laporan kesihatan Adriena. Juga pada tandatangannya kakaknya pada surat tersebut.

"Kak Iffa cakap, Ayuni... Eh... Adriena dah sihat."
"Iya ke?" Adriena masih ragu. "Lima, enam tahun..."
"Apa?"

"Kakak awak cakap lima, enam tahun baru saya boleh sembuh..." 2008-2014? Lamanya...

"Kakak Que bukan tuhan. Adriena yang kena yakin Allah akan sembuhkan Adriena..."

"Yakin...?" Tanya Adriena semula. Keyakinan itulah yang selalu tenggelam timbul.

Disebabkan masalah kesihatan ini dia banyak melarikan diri daripada semua orang. Isolation.
"Ramai orang tak boleh faham keadaan saya.."

"Kadangkala kita tak perlukan yang ramai itu. Kualiti lebih baik daripada kuantiti. Que cuba faham Adriena..."

Pandangan Adriena jatuh pada ibu dan adik-adik tirinya yang sedang memberi makanan kepada sekawan angsa yang jinak.

"Mak tak suka saya. Dia cakap, keturunan abah saya ada masalah mental. Dan saya sangat terasa sebab saya pun sakit juga..." Pedih terasa di hati. Disebabkan keluarga sebelah abah mempunyai seorang saudara yang bermasalah, habis satu keturunan dicerca. Sampainya hati mak...

"Pedulikan kata orang..."
"Tapi mak saya sendiri cakap begitu. Bukannya orang lain, Que."

"Que rasa mak Adriena tak bermaksud begitu. Dulu Adriena pun pernah beritahu Que, yang dia ada masalah dengan nenek Adriena. Pada mata Que, Adriena sekadar tempat dia melepaskan marah..."

"Kenapa mak tak boleh sayang saya?"
"Adriena masih ada abah dan ibu yang sayangkan Adriena."
"Saya nak mak sayang saya juga.."

"Que pun sayang Adriena. Sayang sangat..." Luah Que.

"Que, tolonglah lepaskan Ayuni daripada hidup Que. I'm not worth to wait for. Seriously. Just let me go."

"Selagi Ayuni tak boleh lepaskan memori sedih dia, selagi itu Que tak boleh lepaskan Ayuni." Que tarik nafas panjang. "Adriena Ayuni Idris, walau apa pernah terjadi antara kita... Walau apapun pernah terjadi kepada diri Adriena Ayuni atau Que sendiri, Que tetap mahukan Adriena Ayuni dalam hidup Que. Sudikah Adriena Ayuni jadi peneman hidup Rafique Mukminin?"

Air mata sudah mengalir tanpa henti. Que...

"Beri Que peluang untuk bahagiakan hidup Adriena Ayuni. Bolehkah?"

(bersambung...)

FB Notes 3 November 2012

1 comment:

MaY_LiN said...

Nape mak cakap camtu