Tuesday, December 01, 2020

[#throwback42] Gelap

Karya pendek

Gelap
oleh Rnysa

#throwback42
#iamnotperfect #syah

Angin Futako-Tamagawa membelai lembut pipiku. Sejak berada di Jepun jerawat aku sudah beransur pulih. Mungkin di sini aku kurang makan yang berminyak. Barangkali air dan udara di Jepun ini jauh lebih bersih daripada tanahair sendiri. Kaduk pun kata yang aku makin manis. Seingat aku dia tidak pernah memuji lebih-lebih. Dalam surat dan emel dia suka memulakan dengan 'Nurul Akasyah yang manis'. Pada mulanya aku rasa pelik. Kemudian baru aku teringat yang dia pernah memberitahu yang dia sudah membaca nota pemberianku. Nota yang tersimpan dalam balang kaca yang dipenuhi dengan bintang-bintang comel.

"Maaf. Aku dah terpecahkan hadiah kau yang kau beri. Dan, aku dah terbaca nota ungu kau tu." Dia mengaku dengan sejujurnya.

"Yang mana satu?" Soalku setelah gagal mengingati hadiah yang cuba dimaksudkannya itu.

"Dalam balang kaca, hadiah hari lahir aku yang ke-19."

Entah apalah yang aku tulis pada dia dalam nota itu. Yang pastinya ayat skema. Dalam emel dan poskad Kaduk pun suka menulis ayat skema. Penuh bunga-bunga. Bukankah dia wakil sekolah dalam debat ala parlimen. Carl Duke Adam, pendebat terbaik Bahasa Inggeris. Malah debat ala parlimen dalam Bahasa Melayu juga dia turut serta walaupun sekadar simpanan.

Baru semalam Kaduk dan teman-temannya tiba semula di Tokyo. Selepas dua hari berada di sini tempoh hari, mereka bergerak ke bahagian utara dengan menaiki van yang disewa beramai-ramai. Pulau Hokkaido pun sudah dijejak oleh mereka. Selepas itu mereka turun semula menuju ke bahagian barat pulau Honshu. Melawat kawasan Hokuriku seperti Niigata, Nagaoka dan sebagainya yang mana ada ditempatkan pelajar Malaysia. Sempat juga menziarahi markaz tabligh di Fukui. Dan selepas itu, mereka kembali semula ke Tokyo.

Jauhnya mereka berjalan. Sedangkan aku yang belajar di Jepun sendiri masih tidak berkesempatan ke sana.

Setelah hampir seminggu melancong sekitar kawasan di bahagian utara dan barat Jepun, jadi hari ini mereka memilih untuk bersantai di tepi sungai di Futoka-Tamagawa Station. Sungai yang memisahkan antara Tokyo dan Kanagawa-ken. Malam semalam Akhi Ammir menjemput aku untuk menyertai mereka berkelah. Aku terus sahaja menyatakan persetujuan tanpa banyak soal.

"Duduklah diam-diam. Aku nak lukis pun susah," kata Kaduk.

Aku tersentak. Baru perasaan yang dia duduk tidak jauh dari aku. Dengan sebatang pensel, dia menconteng buku bersaiz A4 di tangannya. Wajahnya yang berkerut-kerut menggambarkan betapa seriusnya dengan dia dengan apa yang sedang dilakukannya. Sesekali dia melirik ke arahku.

"Ermm..." Aku melarikan pandangan pada Akhi Ammir dan adiknya, Ammar yang sedang sibuk membakar ayam dan daging.

"Aku ada buat kau marah ke, Syah?" Soal Kaduk tiba-tiba.

"Tak adalah. Kenapa kau tanya macam tu?"

"Masa mula-mula kita orang datang, kau okey aja. On the way balik dari Sea Paradise hari tu, muka kau tiba-tiba jadi monyok semacam. Kenapa?"

"Sebab penat kot," jawabku acuh tidak acuh.

"Tak seronoklah macam ni. Aku datang dari jauh. Alih-alih kau masam muka. Rasa macam ada buat silap aja dengan kau. Betul kan? Maaflah. Aku ni suka bergurau dengan kau. Mana tahu dalam bergurau tu kau terasa pula." Kali ini dia bercakap dengan memandang mataku.

"Kan aku dah kata, aku bukannya marahkan sesiapa. Mungkin aku penat hari tu."

"Habis tu, kenapa hari ni pun nampak macam tak ada mood juga?"

Malas hendak menjawab lagi pertanyaannya. Aku memilih untuk diam. Aku harap dia mengerti. Hilaian tawa teman-temannya yang lain memecah kesunyian. Aku terus termenung jauh.

"Dah siap!"

Kata-katanya mematikan lamunanku. Aku menyambut buku lukisan yang dihulurkan padaku. Lukisan hanya diconteng dengan pensel itu aku belek dengan penuh minat.

"Cantik! Aku tak pernah tahu kau boleh melukis sebegini cantik."

"Aku tak ada duit nak beri, Syah," ujarnya sambil ketawa kecil.

"Pujian aku ikhlas, Kaduk."

Dia tersenyum.

"Pernah aku beritahu yang masa kecil dulu aku pernah bercita-cita nak jadi arkitek?"

Aku menggeleng.

"Tapi muka aku ni, kau lukis lebih cantik daripada yang sebenar." Dia melukis aku dalam keadaan yang paling cantik yang pernah aku lihat. Aku tidak ubah seperti bidadari. Wajahku berseri-seri. Lembut.

"Kau terlalu merendah diri. Tak baik begitu. Apa yang aku lukis tu adalah apa yang aku nampak pada kau selama ni." Kejujuran terpancar di wajahnya. Mendengar penjelasannya buat aku terharu. Aku tahu dia bukan sekadar bercakap untuk menyedapkan hati.

(bersambung...)

#RADHA #iamnotlookingforaperfectperson #kaduk

Petikan #throwback di atas daripada versi asal online e-novel Relevankah Aku Di Hatimu? yang ditulis pada 27 Mei 2004.

No comments: