Friday, May 08, 2020

[12] Gelap

Karya pendek

Gelap
Oleh Rnysa

12

Petang.
#MCODay52 #PKPharike-52
#stayathome #stayinsane

Di dalam tidak gelap.
Dengan hadirnya bilahan cahaya yang menerobos masuk melalui tingkap gaya zaman kolonial British.


Disember 2008
Hotel Royale Chulan, Penang.

"Kamu kena fikir waras. Ayah dah kahwin!"

Perit.
Seperit rasa ditampar.

Pedih.
Sepedih kata dilempar.

Kata-kata ayah berulang-ulang dalam kepalanya bagaikan radio transistor yang rosak. Namun buffet sarapan Royale Chulan tetap dijamahnya. Meja mereka sepi tanpa bicara, hanya bunyi kelintang-kelintung rancak berbunyi.

Tiba-tiba Kaduk main petik jari di hadapan bidadari hatinya. "Syah??" Mengelamunkah isterinya itu?

"Hmmm...?"

"Are you OK, sayang?"

"Ya," jawab Syah pendek dengan senyum segaris. Roti jala dicecah dalam mangkuk kecil berisi kuah kari dan kuah dal. Betullah kata Kak Ika, memang sedap roti jala di sini.

"Nope, you're not OK." Terus Kaduk letak sudu garfu di atas pinggan. Kedua-duanya tangannya dibawa bersilang ke dagu. Melangut dia menatap wajah wanita yang sangat dicintainya itu.

"Apa yang sayang tengah fikir?" Rendah suara dia bertanya.
"Tak ada apa-ap..."
"Tolonglah sayang. Just tell me..." Segera Kaduk mencelah, tak beri peluang Syah nak mengelak seperti kebiasaan jawapan yang dia suka beri.

Tak ada apa-apa.
Semuanya OK.
Tak ada masalah.

No! Dia tak nak dengar lagi jawapan begitu. Dalam perhubungan suami isteri mereka, dia perlukan kejujuran daripada Syah.

Jari-Jemari Syah diraihnya sebaik sahaja Syah berhenti makan juga.

Syah menarik nafas dalam-dalam. Mata tunduk merenung roti jala yang sedap. Nanti nak ambil lagilah seketul dua, sempat dia berfikir begitu sedangkan bola mata Kaduk yang tepat memandang ke arahnya dengan wajah serius.

Ah sudah, senyap pula... dia fikir apa? Kaduk sedikit risau. Jemari Syah makin digenggam erat.

Syah terjenguk-jenguk ke dapur mini dan meja hidang di belakang. Nampak chef baru angkat dan susun batch baharu.

Yes!

"Sekejap...nak pergi ambil roti jala..." Bingkas Syah menolak kerusi ke belakang, lekas-lekas bangun.

Kaduk melopong. Yang mengelamun panjang tadi... sebenarnya pasal roti jala? Dia sikit punya keluar aura romantik nak jadi suami mithali, boleh Syah fikir pasal makanan...

Lalu Kaduk tergelak kecil. Dia kembali  mencapai sudu garfu dan mengoyak french toast untuk disuap ke dalam mulut. Namun tumpuan mata masih pada si manis tinggi lampai yang sedang meletakkan roti jala ke dalam piring yang ditatang.

"Sedap sangat kot roti jalanya sampai terdiam," Kaduk bercakap dengan diri sendiri. Nanti dia nak minta rasa juga lah.

Syah melepaskan keluhan kecil waktu menceduk kuih kari ke dalam mangkuk.

"Kamu boleh fikir waras tak? Ayah ni dah kahwin!"

Ayah... sampainya hati.

Betullah, kadangkala kata-kata boleh jadi bilah pedang tajam yang menusuk dan menyakitkan.

***

#throwback

"Rapat betul enti dengan Kaduk." Ammar menegur aku.

"Biasa aja," balasku ringkas.

"Ana bukan nak halang enti baik dengan dia. Tapi..."

"Tapi apa?"

"Enti tahu Kaduk tu orangnya bagaimana. Maksud ana, tentang kawan dia sebelum ini... Nur Jannatul Adnain."

"Jadi?" Aku tidak dapat melihat kaitan antara aku dan Ain.

"Biasanya lelaki yang faham tentang agama akan pilih perempuan yang begitu. Perempuan yang menutup auratnya dengan sempurna." Dia melirik pada aku. Kebetulan pada waktu itu, aku memakai jeans, jaket labuh dan selendang bawal tiga segi.

Aku mula rasa lain macam. Apa yang dia ingin katakan padaku. Renungan matanya merimaskan. Aku sendiri tidak suka diperlakukan begitu oleh lelaki.

"Apa yang kau cuba nak cakap sebenarnya? Terus-terang saja. Tak perlu nak berkias-kias. Aku tak faham." Tegasku. Suara aku terketar-ketar jadinya kerana cuba mengawal perasaan marah yang sudah bertunas di hati.

Dia masih tenang. Aku tahu aku tidaklah sebaik semana. Tetapi dia tidak seharusnya memandang rendah pada orang lain. Adakah dengan berpakaian biasa-biasa aku dianggap perempuan yang tidak baik? Tidak layak untuk orang-orang seperti dia? Apa hak dia hendak menjatuhkan hukum ke atas aku? Apakah dia kasyaf sehingga boleh baca isi hatiku? Mengetahui segala amalanku? Buruk baikku?

Aku terus angkat kaki tanpa perlu menanti penjelasannya lebih lanjut. Kata-katanya nanti mungkin akan buat hatiku terus terluka. Orang yang paling aku kagumi, minati dan hormati selama ini sanggup menuturkan sedemikian rupa. Hatiku rasa seperti ditoreh, dilapah. Jika terus berada bersamanya di situ aku tidak fikir aku boleh menahan amarahku. Lebih baik aku pergi jauh dari dia!

***

Pabila peritnya hidup jika tiada simpati.
Pabila pedihnya luka jika tiada empati.

"Nak rasa sikit, boleh?" Sudu di tangan kanan menghala ke arah roti jala kuning yang elok bersusun dalam pinggan. Pandainya isteri ambil lebih sikit untuk suami, puji Kaduk dalam hati.

Syah sudah angkat dua ketul roti jala dan nak letak dalam pinggan suaminya.

"Tolong suap..."

Terus roti jala berhenti di separuh perjalanan dan tak sempat sampai ke destinasi. Kena buat U-turn balik ke pinggan sendiri.

"Apa??"
"Sayang, takkan nak suruh abang ulang... " Tiba-tiba boleh Kaduk keluar suara dan gaya manja dengan mata redup romantik semacam.

Syah tersandar ke belakang. Seriously dia minta aku suap tengah-tengah public macam ni?

(bersambung...)

#RADHA

Petikan #throwback di atas daripada versi asal online e-novel Relevankah Aku di Hatimu? yang ditulis pada 30 Mei 2004.

---
Insya-Allah, mulai episod pendek 12 ini dan seterusnya saya update treaser di Facebook dan entry penuh boleh dibaca dalam blog Rnysa: https://rnysa-anys.blogspot.com.

Dengan ini secara rasminya Rnysa potong reben 🎀 dan menulis kembali di blog seperti suatu waktu itu. Doakan semoga saya istiqamah, ya ☺️


No comments: