Saturday, May 09, 2020

[14] Gelap

Karya pendek

Gelap
Oleh Rnysa

14

Malam 17 Ramadan.
#MCODay53 #PKPharike-53
#stayathome #stayconnected #stayinfaith

Di dalam gelap malam.
Hanya sinaran bulan penuh yang terang menyinari seluruh mayapada.

Dari dalam gua yang gelap.
Seorang manusia yang paling baik budi pekertinya menerima khabar gembira dari langit melalui perantaraan malaikat jibril.

"... Lalu turunlah wahyu yang pertama hingga seterusnya:

Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku;

Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya... "

Syah mengangguk, tekun mendengar.

Masa
*Demi masa

Malam
**Demi malam

**Apabila malam menyelubungi segala-galanya (dengan gelap-gelitanya).

***Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar.

Kaduk mengerling pada Syah yang nampak fokus sungguh. Amboi, tekunnya dia mendengar Ammar beri tazkirah!

Selepas zohor tadi, Ammar dan Wawa datang ziarah ke rumah. Sebenarnya dia yang ajak pagi tadi lepas hampir sejam Syah berbual dengan Wawa dalam telefon. Langsung diajaknya Ammar tidur di rumahnya.

Sebaik sahaja sampai siang tadi, dia boleh nampak wajah Ammar yang sedikit keletihan. Sahabatnya itu selalu jenis tenang orangnya. Namun siang tadi, raut wajahnya tidak dapat melindungi resah yang melanda hati.

"Kau OK tak?" Soalnya sebaik sahaja mengajak Ammar berbual di balkoni.

Syah, Arham, Aisyah dan Akram pula sedang melayan Wawa di ruang tamu.

"Entahlah..." Jawab Ammar senafas sambil meraup wajahnya.

"Kau pun tak cukup tidur juga?"
"Hmmm..." Yalah, dia pun tidur-tidur ayam sahaja. Dah rasa nak pusing kepala.

Pandangan dilemparkan pada tasik di hadapan. Kaduk menyewa rumah kawan mereka sementara menanti rumahnya siap diubah suai. Sebab arahan PKP, jadualnya tergendala. Patutnya sebelum Ramadan tempoh hari sudah pindah masuk.

"Biarlah Nur duduk sini sehari dua. Syah ada boleh temankan dia dan boleh dia main dengan anak-anak aku. Kau pun boleh rehatkan diri, Ammar." Kata Kaduk pada Ammar yang sudah memejamkan mata.

"Tak susahkan kau dan Syah ke?"

"Tak. Jangan risau. Syah pun setuju. Duduklah di sini dulu. Syah dan aku ada..."

Kaduk dan Ammar sama-sama menjenguk ke dalam apabila mendengar bunyi gelak tawa Aisyah dan Akram.

"Bilik kau dan Nur dah kami siapkan. Kau masuklah rehat. Tidur sekejap. Sebelum Asar nanti aku kejutkan..."

Itu cerita siang tadi.

Dan malam ini pula...

"Oh, sebelum terlupa...ada orang cari kau untuk projek PPE frontliner kita." Ammar mengeluarkan telefon bimbitnya dari kocek baju Melayu hijau zamrud.

Kaduk, Syah, dia dan beberapa rakan baik mereka waktu belajar dulu mengambil inisiatif untuk membantu pejuang petugas barisan hadapan dan orang ramai yang terkesan dengan situasi penularan wabak COVID-19.

"Nama dia... Nur Khadijah binti Khuwailid. Daripada An-Nur Holdings. Dia nak beri sumbangan untuk projek kita. Katanya, arwah suami dia kenal kau. Syed Ahmad Mukhriz Syed Ahmad Mukhtar, budak debat Sekolah Alam Shah."

"Nama Nur Khadijah tu macam kenal..." Tak sempat Kaduk nak menjawab, Syah sudah menyampuk. "Senior setahun ke... dua tahun macam tu... Belajar Ekonomi dekat Universiti Tokyo."

Anak orang kaya. Haa... Yang tu baru betul kluster 'kayangan' . Bapa dia Dato' ke.. Dato' Seri macam tu...

Yang ayah Mukhriz tu peguam syarikat bapa Khadijah. Syah tak kenal rapat sangat dengan Kak Nur Khadijah. Segan nak bercakap. Orangnya jenis pendiam-senyap tak banyak cakap, bersopan-santun, lemah-lembut, cantik lawa, muka orang bijak pandai dan terserlah aura elitnya.

Siang tadi Syah baru berbual dengan junior dari SERATAS. Fatimah kata, suaminya Carl Duke Adam tu kluster 'keluarga kayangan' sebab berasal dari keturunan bangsawan Belanda. Yalah, keluarga mereka kan ada rumah agam besar ala-ala warisan istana di zaman silam dan kandang kuda sekali dekat Den Haag sana. Dah 12 tahun kahwin, dia tak pernah tanya dan ambil tahu berapa banyak nilai harta suaminya dari sebelah keturunan 'Carl Duke' itu.

Syah kan sekadar kluster 'rakyat marhaen' sahaja, cerita Syah pada Kaduk lepas Asar tadi.

"Rasanya dulu Kak Nur Khadijah tu belajar dekat Sekolah Tun Fatimah. Padanlah budak Sekolah Alam Shah dengan Sekolah Tun Fatimah. Yang MCKK dengan TKC... " Sambungnya lagi.

Kaduk jeling tajam pada Syah. "Amboi, buat analisa jodoh ikut 'kluster sekolah' pula. Yang kita ni? Yang Ammar dengan Wawa tu? Kita ni kluster apa pula?"

Hmmm... Syah rasa dia duduk dalam kluster 'Taman-Taman Syurga'. Seorang demi seorang jenis hafaz surah dalam Al-Quran. Dalam ramai-ramai dialah yang paling kurang, paling tak banyak menghafaz. Sedikit insaf di situ....

Malam itu Syah cari dalam Internet tentang Kak Nur Khadijah...

"An-Nur Holdings Sdn. Bhd. has been in business since 1979. Under the leadership of the Group Executive Chairman, Tan Sri Haji Khuwailid Bin Hamzah, An-Nur Holdings has diversified into synergistic areas of business activities to become a dynamic conglomerate, participating in growth of the nation through several key factors... "

Tengok... anak Tan Sri kot. Kan dah cakap tadi Kak Khadijah ni orang berada, desisnya dalam hati.

Dia cari lagi dan jumpa!

"Nur Khajidah binti Tan Sri Khuwailid, the chief executive officer of An-Nur Properties..."

Mak aiii, dah level CEO! Ni baru betul level kayangan...

Syah telan air liur.

"Dan dia cari Syah juga..."

Yang peliknya kata Ammar tadi Kak Nur Khadijah cari dia juga. Untuk apa?

(bersambung...)

#RADHA #CintaSofea

*Al-Asr: 1
**Al-Lail: 1
***Al-Qadr: 1


2 comments:

KakChik said...

Anys, lepas ni boleh diteruskan dengan Cinta Sofea 😊

kak F said...

Kak shah jangan bagitahu kaduk ye yang junior terbawang pasal perbendaharaan keluarga dia pulak😅