Monday, May 11, 2020

[15] Gelap

Karya pendek

Gelap
Oleh Rnysa

15

Siang 17 Ramadan.
#MCODay54 #PKPharike-54
#stayathome #stayconnected #stayinfaith

Di dalam tidak bisa gelap.
Dengan limpahan cahaya terang yang menerobos melalui vertical blind.

Wawa masih tersenyum panjang dengan kejutan yang diterimanya tengah hari itu. Sejambak bunga ros merah daripada Aisyah, bersempena sambutan hari ibu yang jatuh pada hari ini.

"Selamat hari ibu, Umi Wawa." Ucap Aisyah tadi sambil menyerahkan jambangan bunga yang dibeli oleh Uncle Ammar itu.

"Terima kasih, Aisyah." Satu kucupan hinggap di pipi anak sahabatnya itu. Dia tidak lepas-lepas membaca kad ucapan.

Kami semua sayang Umi Wawa.

Melihat wajah isterinya yang tersenyum bahagia tak putus-putus, Ammar terus buat sujud syukur.

Terima kasih, ya Allah!

***

#throwback

Aku membatu. Sempat mengerling pada Salwa yang menjadi pemerhati setia. Beralih kembali pada Syed Ahmad Mukhriz. Aku tahu sampai bila pun aku tak mampu menandingi dirinya. Mukhriz rajin mengulit buku-buku sirah sedangkan aku tidak.

Setiap kali tiba giliran memberi pengisian dalam usrah barulah aku terkecoh-kecoh membaca. Kebetulan aku diminta memberikan pengisian di bawah hijrah dan implikasinya. Jadi barulah aku tahu dari mana datangnya kisah Suraqah Bin Malik yang dijanjikan Rasulullah gelang raja Parsi, yang Mukhriz pernah ceritakan sedikit masa dahulu.

Mukhriz menerangkan bagaimana keajaiban yang berlaku semasa Suraqah cuba mengejar Rasulullah dan Abu Bakar. Salah satunya, kaki hadapan kuda Suraqah terbenam di dalam pasir sehingga paras lutut setiap kali dia cuba menghampiri nabi. Lancar lidah Mukhriz menyebut nama para sahabat (yang aku tidak pernah dengar), nama tempat berserta tarikh sesuatu peristiwa. Seolah-olah telah dihafalnya seluruh buku tersebut. Dalam soal itu, aku ketinggalan terlalu jauh di belakang.

"Khadijah..."

Perasaan aku bergetar. Cara dia memang sama seperti papa. Setiap kali papa ingin menasihatiku, dia juga akan mulakan dengan menyebut namaku.

***

"Puan Nur Khadijah?" Suara lelaki di hujung talian memanggil, membawa Nur Khadijah kembali ke masa kini.

"Ya.. Encik Adam, terima kasih sebab telefon saya hari ni. Saya terjumpa donation appeal yang start-up yang encik, isteri dan kawan-kawan buat. Nama encik dan isteri sangat familiar..."

Kaduk tekan butang pembesar suara.

"Ya, isteri pun cakap dia kenal puan. Dia ada dekat sebelah saya dan dengar perbualan kita sekarang."

"Assalamu'alaikum, Nurul Akasyah. Apa khabar? Oh, saya tak sangka awak kenal saya."

"Waalaikumussalam Kak Nur Khadijah. Ya, kenal masa beraya di kedutaan Malaysia. Dan kalau ada event pelajar Malaysia dekat Tokyo, kakak ada datang kan. Suami kakak pun saya kenal juga - Syed Ahmad Mukhriz. Dia aktif persatuan pelajar Islam di Jepun. Saya pernah dengar dia beri pengisian." Jelas Syah dengan panjang lebar. Boleh beri markah A++. Orang tanya sikit, dia beri jawapan lebih!

"Ohh...pernah jumpa suami saya." Sahut Nur Khadijah. "Kira awak pun kenal arwah suami saya."

"Mestilah kak. Dia kan orang penting dalam persatuan. Baik pula orangnya." Orang lainlah yang cakap, Mukhriz itu baik. Syah tak pernah bercakap pun dengan arwah suami Kak Nur Khadijah itu. Waktu dia di sana, mereka sudah jadi suami isteri. Kahwin masa belajar lagi. Takkan suka hati nak berbual dengan suami orang. Lagipun dia ada urusan apa sampai nak kena bercakap dengan suami kakak seniornya.

"Awak berdua back for good ke macam mana ni?"

Kaduk suruh Syah saja yang jawab.

"Ya, kak. Macam tu perancangannya setakat ini..." Jawab Syah.

Hai, Kak Nur Khadijah ni... orangnya cantik, lemah-lembut, suara bercakap pun sedap!

"Okey, selain nak beri sumbangan tu saya ada projek baharu. Emm... Mungkin saya bincang masa lain dengan Akasyah? Nanti boleh hubungi saya dengan nombor ni. Ambil nombor saya ni dekat suami awak ya."

"Okey."

"Dan Adam, nanti saya serahkan sumbangan atas nama suami saya. Kalau perlukan lagi, beritahu saja."

Muharijin.
Yang berhijrah.

Ansar.
Yang membantu.

"Alhamdulillah, terima kasih banyak. Allah hantar orang baik macam puan untuk membantu kami.

Semoga Allah membalas kebaikan dan pahala amal jariah buat arwah suami dan puan sekeluarga.

Kebetulan hari ini 17 Ramadan, peristiwa perang Badar. Suami puan pernah datang London atas jemputan persatuan pelajar Islam kami. Saya teringat tazkirah yang dia sampaikan waktu itu tentang perang Badar.

Rasulullah SAW meluruskan barisan orang Islam, membakar semangat mereka untuk berperang dan memotivasi mereka untuk mati syahid.

Setelah itu, baginda pulang ke khemah bersama Abu Bakar dengan dikawal oleh Saad bin Muaz yang siap menghunuskan pedangnya. Rasulullah SAW mula berdoa. Antara doa Baginda:

Ya Allah, aku menagih janji dan jaminan-Mu. Ya Allah, jika Kamu binasakan kelompok ini (pejuang-pejuang mukmin), Kamu tidak akan disembah lagi di muka bumi..." Kaduk buka kuliah sirah pula tiba-tiba. Sebenarnya Syed Ahmad Mukhriz itu adalah salah seorang inspirasinya untuk berubah menjadi lebih baik dan mendalami ilmu sejarah Islam tentang kehebatan orang-orang Islam.

Nur Khadijah tersenyum. Suami Akasyah ni dah beri tazkirah tak ubah macam arwah suaminya dulu. Tanpa sedar, air mata mengalir deras, lalu dikesat dengan hujung jari.

Aku di sini, dia di sana. Tiada jambatan, tiada titian dan tiada jalan yang menghubungkan di antara kita, abang. Satu perpisahan yang sempurna, buat selama-lamanya... di dunia ini, bisik hati Nur Khadijah.


(bersambung...)

#RADHA #CintaSofea

Petikan #throwback di atas daripada versi asal online e-novel Cinta Sofea yang ditulis pada 20 Januari 2005.

Lagu Di Pintu Syurga ini untuk Khadijah & Mukhriz: https://youtu.be/B7juuUxjZRU



No comments: