Tuesday, November 17, 2020

[2] Home Sweet Home

Home Sweet Home
Oleh Rnysa 

2
Selamat malam, Gabriel!
 

"Insya-Allah hujung bulan ni genap setahun pembukaan kedai kita." Kata Kak Rnysa yang tersenyum gembira sambil menanda tarikh ulang tahun itu pada kalendar di atas meja kaunter pembayaran Rnysa Book Cafe.
 
"Apa perancangan akak?" Aku membelek-belek antologi novela keluaran Jemari Seni di atas rak 'terbitan terkini'. Judulnya 10. 10 novel pendek daripada 10 penulis bersempena 10 tahun ulang tahun rumah penerbitan itu.
 
"Apa kata kalau kita buat jualan harga runtuh? Stok buku Rnysa Book Cafe banyak lagi dalam stor. Kena fikir ruang nak masuk buku baharu tahun depan." Kak Rnysa melontar pandangannya ke belakang kedai.
 
"Saya boleh taja kek cawan istimewa. Topping letak buku." Aku kenyit mata. Terus bercahaya mata Kak Rnysa dengar aku nak sedekah. Yalah, sekali buat untuk Homemade Sweet. Dapat promosi kedai sendiri juga.
 
"Kita buat makan-makan kecil jugalah. Alang-alang nak ada kek cawan bagai..." Kak Rnysa menambah.

"Set!"
 
Tut, tutttt!!!

Eh, ada mesej masuk. Dan...aaa...
 
"Sekadar ingin mengucapkan 'helo' dan selamat malam (tak perlu balas jika awak tak mahu) - Gabriel"
 
Gabriel, Gabriel. Hari itu bukan main marah-marah, hari ini sudah mesej semula. Begitulah setiap kali aku menolak hasrat hatinya dan hentikan sebarang bentuk komunikasi, pasti selepas sebulan Gabriel akan menghubungi aku semula.

Awal sangat ni ucap selamat malam!
Gabriel ni selalu saja tersalah perbezaan masa mereka.
  
"Haaa...senyum sorang-sorang!"
"Tak adalah, kak."
"Hadi?"
 
Aku menggeleng.
"Gabriel?"
Diam.
 
"Erissa suka dia ke?"
Diam lagi.

"Susah kalau kahwin dengan mualaf." Masih terngiang-ngiang ayat mak bulan lepas. Tiba-tiba dia komen lepas tengok sedutan program dalam TV Al-Hijrah. Hasrat nak bercerita tentang Gabriel terus mati. Semua lelaki serba tak kena di mata mak. Hairan.
 
Mesej Gabriel aku baca sekali lagi.
Selamat malam, Gabriel! Balasku sekadar dalam hati.

(bersambung...)

Entry di atas daripada versi asal online Facebook Posting yang ditulis pada 21  November 2016.

No comments: