Tuesday, November 17, 2020

[7] Home Sweet Home

Home Sweet Home 
Oleh Rnysa 
 

7
Malaikat yang patuh
 

Suasana KLIA petang itu agak tenang.
 
"Perlukah saya tukar nama saya bila saya memeluk Islam?" Tanya Gabriel secara tiba-tiba. Matanya terpaku pada wajahku. Naskah Al-Quran dengan terjemahan dalam Bahasa Inggeris itu masih dipangkuannya. Ada kesedihan dan harapan tersembunyi di sebalik redup pandangan matanya itu.

Aku menggeleng perlahan. "Tak perlu. Nama awak sudah baik maksudnya. Gabriel...nama malaikat dalam Islam. Kami panggil dia - Jibril. Wala pula...hmm...ada maksudnya juga dalam Bahasa Arab. Maksudnya patuh. Gabriel Wala... malaikat yang patuh. Kan elok maknanya itu..." Aku senyum meleret.

Gabriel yang sudah berhijrah menjadi seorang 'vegan', sudah pasti tidak ada masalah pasal makan dan minuman yang dilarang oleh Islam. Dia hanya makan 'plant base food' sahaja. Minuman kegemaran dia pula air kelapa muda dan air mineral. Dia juga tidak suka makanan bergula.

*Ada malaikat menyulam jaring laba-laba belang di tembok keraton putih
kenapa tak goyangkan saja loncengnya
biar terdera..
atau aku harus lari ke hutan, belok ke pantai?
 
"Erissa, awak ingat kan ayat Al-Quran yang pernah saya kongsikan dengan awak dulu..." Kata-kata itu memintas kenangan bersama Gabriel pada bulan Februari yang lalu. Lantas terus sahaja aku pergi ke surau pejabat.

Erissa rasa tak teratur bernafas bila semak ayat yang Puan Khadijah maksudkan itu. Ayat itu memang kena dengan situasi dia sekarang. Rasa nak terluah balik limau mandarin yang dia makan sebentar tadi terpandang sebaris ayat yang menyebut:

"... Dan janganlah kamu kahwinkan perempuan Islam dengan lelaki musyrik sebelum mereka beriman..."

Oh, Gabriel...

Aku sekadar mahu berusaha menjadi seorang hamba yang patuh pada perintah Tuhan-Nya.

Seperti mana...juga para malaikat-Nya yang patuh, yang sentiasa menjagaku selain yang memerhatikan setiap gerak langkahku. Malaikat yang mencatat segala-galanya amal perbuatan dan kata-kata. Malaikat yang tidak pernah tidur dan cuai dalam melaksanakan tugas untuk-Nya.

(bersambung...)

Entry di atas daripada versi asal online Facebook Posting yang ditulis pada 6 Februari 2017.

*Petikan puisi dari AADC 

No comments: