Tuesday, November 17, 2020

[5] Home Sweet Home

Home Sweet Home
Oleh Rnysa
 

5
Lebih indah
 

Waktu masa belajar dahulu, aku tidak tahu bahawa selepas satu-satu peringkat usia dan pencapaian dalam hidup, perkara itu akan menjadi cabaran dalam mencari jodoh.

Dengan apa yang aku miliki sekarang, rupa-rupanya lelaki takut mendekati.

"Ayah tak payahlah beritahu kakak ada rumah lot sendiri di situ." Dalam keadaan ekomomi sekarang, seorang wanita berkerjaya mampu memiliki rumah sendiri menjadi cabaran kepada kaum lelaki pula. 

Ternyata bukan lelaki seperti itu yang menjadi pilihan hatiku. Belum apa-apa sudah rasa tercabar. Sedangkan apa yang aku miliki sekarang adalah hasil bantuan keluarga dan titik peluh aku sendiri. Tentunya rezeki yang Allah kurniakan untukku. Aku belum lagi diberikan rezeki dalam jodoh, tapi dia beri dalam bentuk lain. Aku tetap bersyukur.

Kerana hidup ini ada tujuannya. Jika aku fikir balik tujuan penciptaan manusia di atas muka bumi ini, lantas hati akan menjadi tenang. Aku tidak cemburu kepada kawan-kawan yang sudah bersuami dan berkeluarga. Alhamdulillah, terima kasih Tuhan kerana Kau ciptakan hati aku ini mudah bersyukur dengan setiap rezeki yang Kau kurniakan - sedikit mahupun banyak. Rezeki tetap rezeki.

Ada mak, ayah, adik-beradik adalah rezeki.
Kerana ada yang tak mempunyai keluarga.

Ada kerja juga rezeki.
Sekurang-kurang aku mampu beli makan minum dan pakaian sendiri.
 
Ada tempat berteduh juga rezeki.
Tempat berlindung dari panas dan hujan.
 
Ada kawan yang baik juga rezeki.
Kerana mereka selalu mengingatkan aku kepada-Mu.
 
Dan paling penting, aku ada Tuhan.
Satu hari aku pasti akan bertemu dengan-Mu yang sangat menyayangiku lebih daripada kasih seorang ibu. Yang sentiasa menarik aku kembali kepada-Mu. Mengajar aku erti hidup di dunia hanya bersifat sementara. Dan hidup di akhirat itu lebih utama.
 
Semoga apa sahaja yang aku lakukan hari ini memberikan aku peluang untuk bertemu dengan-Mu, ya Allah. Kaulah kekasih yang paling aku tunggu-tunggu....seumur hidupku.

Siapa sahaja lelaki yang pernah Kau hadirkan dalam hidupku, mencurahkan secebis kasih sayang yang Kau kurniakan untukku. Supaya aku rasa disayangi oleh-Mu.
 
"Ayah jangan sedih tau...kalau kakak lambat dapat jodoh atau tak kahwin langsung. Mungkin itu yang lebih baik untuk kakak." Aku senyum dalam hati.
 
Hikmah Allah itu melangkaui logika seorang hamba.
Hidup ini dirasakan indah kerana Dia akan berikan yang terbaik untuk hamba-Nya yang percaya. Dan aku percaya, ini takdir yang terbaik untukku saat ini.
 
Berdua dengan Dia lebih baik dan indah!
Terima kasih Allah, untuk saat dan perasaan sedekat ini pada-Mu.

(bersambung...)

Entry di atas daripada versi asal online Facebook Posting yang ditulis pada 5 Februari 2017. 

No comments: