Monday, June 01, 2020

[#throwback11] Gelap

Karya pendek

Gelap
oleh Rnysa

#throwback11
#SelamatHariRaya #KadukxSyah

Sudah tiga kali aku menyambut bulan Ramadhan dalam musim sejuk di kota London ini. Alhamdulillah, selepas tiga tahun lebih aku belajar dan tinggal di London, aku menjadi seorang yang lebih dewasa dan matang. Betul kata papa, London memang sesuai dengan jiwa aku. Aku pasti warga London yang lain akan bersetuju dengan aku jika aku katakan London tidak boleh digambarkan dengan satu perkataan sahaja. Ia adalah sebuah tempat yang meriah, sibuk, menyeronokkan, adakala mengelirukan, berbilang budaya dan agama, pantas, klasik, moden dan macam-macam lagi. Di sini bukan sahaja timur bertemu barat, tapi juga tempat di mana semua orang dari segenap negara di dunia ini bertemu. Boleh aku katakan London bukan sebuah bandar Inggeris yang ‘tulen’ lagi. Semasa aku menaiki bas atau ‘tube’ hanya kadangkala aku akan mendengar orang bercakap dalam bahasa Inggeris. Biasanya aku akan dengar orang berbual dalam bahasa Arab, Sepanyol, Itali, Perancis, Urdu, Swahili atau bahasa lain yang langsung sukar untuk difahami.

Toleransi antara berbilang bangsa yang diamalkan di sini juga jauh lebih baik daripada Malaysia. Walaupun begitu, orang lebih suka tinggal di kawasan di mana kebanyakan penduduknya adalah daripada bangsa mereka sendiri. Contohnya: Edgware Road popular di kalangan orang Arab, Chinatown sudah pasti dengan orang Cina, East London dengan orang dari Asia dan Afrika, dan South Kensington pula majoriti penduduknya adalah orang kulit putih. Racism bukan satu masalah besar. Orang di sini saling menghormati budaya dan adat resam orang lain, dan hidup secara harmoni.

Lepas habis waktu kerja tadi aku singgah di Satay House untuk berbuka puasa sebelum ke Malaysian Hall melaungkan takbir hari raya. Termasuk tahun ini, sudah tiga kali juga aku beraya tanpa keluarga. Usai bertakbir aku terus mengikut teman satu universiti dulu ke Wilson House, yang merupakan hall kediaman pelajar Imperial College. Aku sudah memulakan sesi praktikal beberapa bulan yang lalu. Dua tahun belajar, setahun praktikal dan sambung lagi dua tahun. Orang panggil sandwich course. Begitulah yang aku harus tempuhi untuk menyudahkan ijazah kejuruteraan mekanikal (M.Eng) di Imperial College. Jadi tahun ketiga ini aku perlu menjalani latihan industri selama satu tahun.

Hari demi hari suhu semakin sejuk. Ditambah pula kalau angin bertiup kencang. Tak tahan juga dibuatnya. Bilik yang ada pemanas begini pun masih terasa sejuk. Aku tidak keseorangan malam ini. Ramai kawan-kawan lagi akan turun ke London untuk menyambut 1 Syawal. Sebentar sahaja lagi, aku dan beberapa orang teman akan ke Victoria Station untuk menjemput kawan-kawan kami dari Leicester. Tadi Ammar menelefon dan memberitahu dia baru sahaja tiba dari Bristol. Dia dan kawan-kawannya menumpang di hall pelajar University College London (UCL) di Kings Cross.

“Jom kita gerak sekarang! Takut lewat pula nanti.”

Aku segera menyarung jaket hitam ke badan. Kami menaiki bas ke Victoria Station dan tiba lebih awal sejam. Malam ini memang sangat sejuk. Oleh kerana kawan-kawan yang ditunggu belum lagi tiba, aku, Zach dan Nasrin berjalan-jalan di sekitar Victoria Station. Kami memasuki restoran McDonald yang ada di situ. Bertemu pula dengan beberapa orang pelajar Malaysia dari UCL yang kebetulan sedang menunggu kawan mereka dari Leicester juga.

Jam sudah menunjukkan pukul sebelas malam, namun Sudin dan rakan-rakannya belum lagi tiba. Sudin merupakan rakan sekolah aku di Taiping dulu. Tidak seperti aku dan Ammar, dia datang ke UK atas tajaan MARA. Beberapa lama kemudian, baru kami dapat tahu mereka terperangkap dalam kesesakan lalu lintas. Dijangka sampai tengah malam nanti pula.

“Sejuk tak tahan. Aku nak pergi beli kopi. Ada sesiapa nak?” Zach dan Nasrin cepat-cepat mengangkat tangan. Aku segera melangkah ke kaunter memesan minuman panas itu. Baru sahaja hendak duduk, telefon bimbit sudah bergetar.

“Selamat hari raya, ma. Adam minta ampun, minta maaf....” Ayat wajib disebut setiap kali tiba hari raya. Dada rasa sebak. Mama sudah teresak-esak di hujung talian. Aku boleh dengar suara papa sedang mentertawakan mama. Mama dan papa berebut-rebut mahu bercakap dengan aku. Adeilah pun bersedih sahaja kerana kami tidak meraikan hari lebaran bersama-sama tahun ini.

“Kita balik hall dulu. Macam lambat lagi ni. Kita tunggu mereka telefon nanti....” Usul Zach sebaik sahaja aku menyertai mereka semula. Aku menurut tanpa sebarang bantahan. Namun akhirnya kami tukar destinasi ke kediaman pelajar UCL kerana tiada bas menuju ke Wilson House lewat malam begini.

“Tidurlah dulu, Kaduk. Kau mesti penat. Nanti aku kejutkan.” Kata Nasrin setelah dilihatnya aku diam saja sepanjang perjalanan ke Kings Cross. Senior aku itu meninggalkan aku sendirian di biliknya dan pergi mendapatkan Zach di bilik berhampiran.

Aku merenung siling. Mana bisa aku lena dengan kepala berserabut begini. Mama tidak habis-habis dengan rancangannya. Aku sampai naik bingung jadinya. Tidak habis lagi rasa terkilan aku kerana Ain, mama sudah bawa cerita lain pula. Aku masih ingat lagi bagaimana hati ini dikecewakan. Semasa cuti musim sejuk tahun lepas, gadis idaman aku mencurahkan segala isi hatinya yang selama ini tidak diketahui oleh sesiapa pun, apatah lagi mama. Aku tidak menyangka panggilan itu adalah yang pertama dan terakhir daripada Ain.

“Ain?”

Aku terkejut mendengar suara lunak yang dirindu itu sejak pemergian gadis manis itu ke Dublin. Telefon bimbit dalam genggaman kupandang tidak berkelip. Masih tidak percaya Nur Jannatul Adnain yang sedang bercakap denganku di hujung talian. Mana Ain pernah menelefonku sebelum ini.

“Mimpi apa call Adam ni? Dari jauh pula tu. Ni mesti biasiswa baru masuk....” Aku mula menggiat, sebenarnya dalam diam cuba menahan getaran di kalbu.

(bersambung...)

#RADHA

Petikan #throwback di atas daripada versi cetak novel Relevankah Aku di Hatimu? yang diterbitkan oleh Jemari Seni Publishing pada Disember 2006.

Malaysian Embassy London
Picture taken from https://educationmalaysia.co.uk/

No comments: