Monday, June 01, 2020

[#throwback10] Gelap

Karya pendek

Gelap
oleh Rnysa

#throwback10
#SelamatHariRaya #KadukxSyah

Lamunan aku terhenti bila terdengar loceng pintu depan berbunyi. Kemudian suara orang memberi salam menerjah pendengaranku. Mungkin para tetamu sudah mula tiba. Aku sengaja memilih untuk datang lebih awal. Kebetulan aku tidak mempunyai urusan lain hari ini selain memenuhi jemputan Kaduk beraya di rumahnya di Bangsar. Lagipun aku kini berada sedang menuntut di Universiti Malaya yang sememangnya tidak berapa jauh dari Bangsar.

"Mama, kawan Achik dah sampai," jerit Sofea Adeilah, adik bongsu Kaduk dari ruang tamu. Kemudian aku terdengar bunyi tapak kaki seperti orang sedang berlari. Muncul anak dara Uncle Akbar itu di ruang dapur dan hampir-hampir saja melanggar aku. Lalu terus memeluk paha mamanya sedang mengacau lauk di atas dapur.

"Sayang... jangan lari-lari sini. Bahaya!" Si ibu merenung wajah anaknya dengan penuh mesra. Gadis kecil itu pula membalas dengan senyuman.

"Adik! Sini kejap." Aku menggamit adik bongsu Kaduk yang comel itu. Dia datang mendapatkan aku. Aku tunduk dan berbisik padanya. "Kawan Achik yang datang tu... lelaki ke perempuan?"

"Haa... Kak Syah nak mengorat ye..." balasnya dengan suara yang lantang. Terbeliak biji mataku mendengarnya.

"Shhh.." Aku meletakkan jari telunjuk di atas bibir sebagai isyarat menyuruh dia memperlahankan suaranya. Adeilah turut meniru gayaku. Aku memerhati sekeliling. Mujur tiada siapa yang mendengar. Aku memandang semula wajah comel itu.

"Kak Syah budak baik. Tak mainlah mengorat-mengorat ni. Tunggu orang datang mengorat adalah," ujarku. Sofea Adeilah tersenyum. Fahamkah budak berumur 11 tahun ini? Aku berasa ragu-ragu.

"Kau ni Syah... budak tu kecil lagi kau dah nak ajar mengorat." Suara Kaduk datang dari arah belakang. Dia terus berdiri di sebelah adiknya. "Rosak adik Achik ni." ujar Kaduk sambil mengusap lembut rambut adiknya. Kepala Kaduk tergeleng-geleng seperti aku sudah melakukan satu kesalahan yang besar.

Mamat ni bab sabotaj ayat-ayat aku memang serah pada dia, aku merungut dalam hati. Aku merenungnya tajam.

"Ammar kau dah sampai. Apa lagi? Pergilah ke depan." Kaduk memandangku sambil tersengih-sengih. Aku menjegilkan mata besar-besar. Pandanganku jatuh pada Auntie Sufiah dan Maya, pembantu rumah Indonesia yang menyaksikan gelagat kami berdua. Rasa hangat menyimbah wajahku. Aku malu sendiri.

"Syah... jangan dilayan Adam tu," ujar Auntie Sufiah lalu . Aku tersenyum simpul.

Kaduk merapati mamanya lalu memaut bahu wanita berumur 50an itu. Dan menghadiahkan sebuah ciuman di pipi. Tiba-tiba tangan Auntie Sufiah naik ke telinga Kaduk.

"Tak habis-habis mengusik anak dara orang." Dia memandang Kaduk dengan wajah yang geram.

"Aduh mama.... sakit... sakit... " ujar Kaduk sambil memegang telinga yang dipulas oleh mamanya.

Aku menutup mulut menahan tawa. Mana tidaknya badan sudah besar panjang masih dipiat telinga. Aleidia sudah ketawa terkekek-kekek melihat Achiknya mengaduh kesakitan. Begitu juga Maya yang turut sama ketawa.

Rasa bahagia menyelinap dalam diri bila melihat kemesraan mereka anak-beranak. Ingatanku melayang pada keluarga yang nun berada di negeri Perak Darul Ridzuan. Jadual belajar yang ketat menyebab aku hanya dapat pulang ke rumah sebulan sekali ataupun sewaktu cuti panjang sahaja. Hari minggu aku banyak dihabiskan di kolej ataupun pergi keluar membeli-belah bersama teman. Sejak aku merantau di ibu kota Kuala Lumpur, aku sering berkunjung ke banglo milik keluarga Uncle Akbar di Bangsar. Jika Auntie Sufiah berada sana, aku pasti akan dipelawa untuk makan-makan bersama mereka keluarganya. Mereka tak ubah seperti keluarga keduaku. Walaupun berasal dari latar belakang keluarga yang berbeza, hubungan kami rapat dan rasa seperti keluarga kandung.

(bersambung...)

#RADHA

Petikan #throwback di atas daripada versi asal online e-novel Relevankah Aku di Hatimu? yang ditulis pada 21 & 25 Disember 2003.

No comments: