Monday, June 01, 2020

[#throwback18] Gelap

Karya pendek

Gelap
oleh Rnysa

#throwback18
#SelamatHariRaya #KadukxSyah

Bahu terasa berat sejak dari pagi tadi. Bagai memikul beban yang besar. Penat. Lelah. Pernafasanku deras dan kasar. Hendak menggerakkan jari pun aku tidak berdaya. Aku tahu maknanya petanda ini. Aku benar-benar keletihan. Badanku memerlukan rehat yang cukup. Aku cuba berbaring di peraduan. Rasa lemah seluruh sendiku.

"Tak pergi lawat Kaduk ke hari ni?" Elmi, teman dari Universiti Nagoya datang menyapa. Selama aku di sini, singgahsana dialah yang menjadi tempat aku berteduh. Sayang Elmi!

"Petang sikit lagi. Aku tak larat betul sekarang. Boleh kejutkan aku bila masuk Asar nanti? Aku nak tidur kejap." Kataku.

Elmi mengangguk. Dia tinggalkan aku sendiri. Aku kembali memicit kepala yang rasa menyucuk-nyucuk sejak pulang dari hospital semalam. Mungkin bahang panas membuatkan aku jadi begini. Ditambah lagi dengan kepenatan sepanjang minggu lepas. Sibuk menyiapkan laporan research terakhir di kilang Sharp. Dan, laporan sepanjang internship untuk dihantar kepada konsultan yang menguruskan program internship kami ini iaitu Mitsubishi Research Institute, Inc.

Seperti biasa hari Sabtu, pergi ke NHK untuk membaca berita radio. Keesokannya aku datang ke sini pula melawat teman tersayang. Memang penat, bisik hatiku. Hanya Tuhan sahaja tahu betapa aku cuba menggagah diri untuk melakukan semua itu dalam masa kudratku semakin berkurang. Aku pejamkan mata rapat-rapat. Cuba tenangkan fikiran dan kosongkan minda. Saat ini kata-kata Nenek Aisyah sayup-sayup kedengaran.

"Biarkan cinta dan persahabatan tetap menjadi teman baik, simpulan rapi yang mengikat hati-hati kamu. Ingat tu..."

Cinta yang buat persahabatan kami ibarat satu ikatan yang tersimpul rapi. Hal yang sama juga jika kita inginkan cinta yang sejati dan hakiki yang hanya ada padaNya. Untuk menyimpulkan hati kita dengan Allah swt perlunya kepada kefahaman aqidah tauhid kerana terlalu banyak onak dan ranjau yang perlu ditempuhi dalam mencari cinta Ilahi. Dugaan dan cabaran yang paling berbesar adalah bisikan hawa nafsu dan syaitan. Dalam soal aku dan Kaduk pun begitu juga. Ada juga yang menjadi penghalang kami untuk terus bersahabat. Sama ada dalam diri kami sendiri atau halangan dari luar.

Demi melahirkan rasa kecintaan pada Tuhan yang Maha Esa, yang pertama sekali perlu mengimani dan meyakini bahawa pencipta alam semesta ini ialah Allah yang Maha Bijaksana, Maha Mengetahui dan tidak memerlukan kepada sesuatu yang lain. Dia tidak mencipta alam ini tanpa tujuan atau untuk main-main sahaja, kerana sifat itu tidak layak untuk Allah yang Maha Sempurna. Demikian juga dengan penciptaan manusia di atas muka bumi. Allah telah berfirman dalam Al-Quran (adz-dzariat: ayat 56), "Dan Aku tidak jadikan jin dan manusia itu melainkan supaya mereka mengabdikan diri kepadaKu."

Aku bersahabat dengan Carl Duke Adam pun bukan untuk tujuan main-main. Walaupun kami selalu bergurau senda antara satu sama lain, saling usik-mengusik tetapi aku punya tujuan tersendiri. Bersahabat kerana aku cukup kagumi kebijaksaannya, oleh sebab itu dia selalu menjadi tempat rujukanku. Aku juga terharu dengan sifatnya membimbingku dalam diam dan cuba jadi orang yang paling memahami diriku. Jika aku ingin mengikat hubungan kami, sudah tentu dia sebagai seorang suami yang bisa membimbingku ke jalan kebenaran. Sama-sama melayari bahtera perkahwinan menuju cinta Ilahi. Sebab itu aku tidak mahu terlalu mudah melafaz kata cinta. Aku lebih suka memerhati sifat dan sikap seseorang terlebih dahulu. Apabila berkawan sikap sebenar akan terserlah berbanding berstatus kekasih. Pasti dia cuba akan jadi yang terbaik di hadapanku. Aku tidak perlu orang yang hipokrit.

Tiba-tiba terasa tubuhku digoncang lembut. Aku buka mata perlahan-lahan. Segera membersihkan diri dan mengambil wudu'. Sujud rakaat terakhir aku berlama-lama. Waktu sujud merupakan waktu kita paling dekat dengan Allah swt. Aku menitiskan air mata tanpa diduga. Dalam hati merintih, memberitahu pada Dia betapa penat dan lelahnya aku saat ini. Tolonglah hambamu ini, Ya Tuhan. Berilah aku kekuatan, Ya Rahman Ya Rahiim. Ya Allah, aku kepenatan. Penat yang amat sangat. Air mata terus mengalir tanpa henti. Moga mata ini bisa menjadi saksi aku di akhirat kelak.

Usai Asar, bergegas ke hospital seperti yang dirancang. Panas terik menduga aku lagi. Kepala yang tadi sudah lega kembali berdenyut perlahan. Aku duduk sebentar di bangku lobi. Memicit lembut kepala yang sakit. Aku berlindung pada Tuhan Yang Menguasai Matahari. Moga-moga kesakitan ini pergi, pohonku dalam hati. Aku membaca surah tiga Qul; Surah An-Nas, Al-Falaq dan Al-Ikhlas lalu dituipkan pada telapak tangan kanan. Kemudian aku mengusap pada bahagian kepala yang sakit tadi beberapa kali. Cuba amalkan ajaran Rasulullah. Kesakitan beransur hilang. Syukur!

Hari ini ada kelainan pada wajah temanku. Bibirnya pecah-pecah sampai berdarah. Masya-Allah! Nampak dia menahan keperitan. Mungkin kepanasan luar biasa ini buat dia jadi begitu. Kasihan! Namun begitu dia masih lagi mampu menghadiahkan senyuman manis buatku.

"Selalu sangat mengusik Akasyah. Sebab itu jadi begini. Tuhan suruh mulut kamu rehat. Lain kali jangan kuat sangat mengusik orang." Kata Nenek Aisyah selamba.

Kaduk menjegilkan matanya besar-besar. Aku pula ketawa mendengar kata-kata Nenek Aisyah. Hilang rasa penat yang masih bersisa tadi.

Kaduk menulis sesuatu pada nota lalu diserahkan padaku. Aku mengambilnya.

"Bergabung dengan grandma kenakan aku ya. Siap kau nanti!"

Aku ketawa lagi. Terhibur dengan kata-kata yang berupa amaran itu. Kemenangan berpihak pada aku hari ini. Kalau Kaduk boleh bersuara pasti ada sahaja akalnya hendak membalas semula sindiran Nenek Aisyah.

"Aku tak takutlah." Kataku sambil mengenyitkan mata pada Kaduk yang sudah mencekak pinggang. Mahu tunjuk garang kononnya. Tetapi akhirnya dia sendiri kelihatan seperti ingin ketawa.

Aku tersenyum lebar. Carl Duke Adam, dia sahabat yang kucintai. Aku menyintainya kerana tertarik pada sifat dan sikap baik yang ada dalam dirinya. Walaupun paras rupanya tampan bisa memukau mata yang memandang, namun itu bukan jadi ukuran. Ada apa dengan wajah yang kacak atau cantik sekiranya kurang budi bahasa. Ibarat bunga yang cantik untuk dipandang tetapi apabila dihidu busuk baunya. Demi mencari cinta Ilahi juga menghendakkan kita berusaha mengetahui nama-nama dan sifat-sifat  yang layak bagi Allah. Kenal dengan mendalam sifat-sifat tersebut dan kesempuraan sifat Uluhiyyah-Nya. Apabila sudah cinta menyebabkan hati jadi rindu dan sentiasa bergantung kepada-Nya.

Berjauhan dengan lelaki itu juga buat aku jadi rindu. Sungguh! Hari ini hanya kerana tidak dapat mendengar suaranya yang suka mengusik, hati ini sudah dirundung rasa sepi dan sunyi. Seolah-olah sesuatu kekurangan dalam hidupku saat ini. Hanya senyuman dia dan celoteh Nenek Aisyah yang mengisi kesunyian ini.

Tiba-tiba kesakitan datang menyerang semula. Tubuhku menggeletar. Aku segera meminta diri ke toilet. Aku mengatur langkah satu-persatu. Berat dan semakin berat. Aku sudah terlalu lemah untuk bergerak tetapi destinasiku jauh lagi. Akhirnya aku terpaksa berbaring sahaja di bawah tangga yang berdekatan. Mujur tiada orang lalu-lalang. Maka terbujur kaku aku beralaskan lantai simen yang sejuk. Tiada apa yang mampu aku lakukan melainkan terbaring begitu sahaja.

Ya Allah, aku merintih dalam hati.

Aku cuba berzikir sebanyak yang boleh dengan harapan kesihatanku kembali seperti biasa. Lama aku begitu. Setelah benar-benar kuat aku pergi wash room. Aku membasahkan sapu tangan lalu mengelap bahagian badan yang boleh dicapai. Rasa segar menerpa. Kemudian segera kembali ke bilik teman tersayang sebelum mereka menyoal kenapa aku terlalu lama ke toilet.

Nenek Aisyah menunaikan janjinya semalam. Bungkusan berbalut rapi diserahkan padaku. Aku menyambut. Sehelai swetear berwarna merah jambu kini di tangan.

"Kamu lebih sesuai pakai warna lembut begitu. Baru terserlah keayuan dan kewanitaan kamu."

"Terima kasih." Ucapku sambil tersenyum malu.

Orang yang menyayangi kita pasti akan melunaskan janjinya. Dia tidak akan melupai dan memungkiri janji. Begitu juga dengan janji Allah pada kita makhluknya. Janji balasan syurga dan nerakanya adalah benar. Orang yang berat timbangan amal baiknya akan ditempatkan di dalam syurga. Manakala orang yang berat timbangan buruknya akan dicampakkan ke dalam neraka. Nauzubillah!

Aku memandang wajah teman tersayang. Kini aku sedar apa yang jadi pengikat hati kami. Aku tidak perlu mencari lagi cinta antara kami berdua. Cinta sudah wujud dalam hati-hati kami, seperti kata Nenek Aisyah. Cinta ini hanya perlu disemai dan dibajai dengan nilai-nilai yang berlandaskan Islam. Cuma satu cinta yang masih tenggelam timbul dalam jiwa ini yang perlu aku cari dan terus mencari.

Aku mahu jadi pemburu cinta Ilahi!

***

Hari berganti hari. Bulan Mei menjelma dan sekali lagi bertemu dengan cuti Golden Week. Insya-Allah ini merupakan tahun akhir buat aku bermukim di bumi sakura. Rasanya sudah terlalu lama aku hidup merantau di negeri orang. Sudah tiba masanya untuk pulang berbakti demi tanahair tercinta.

Hari ini merupakan hari kemuncak acara program "Malaysian Festival 2007", iaitu persembahan kumpulan nasyid Raihan pada sebelah malam nanti. Warga Malaysia yang berada di Jepun berkampung di bandar Tokyo sejak dua hari lalu. Masing-masing tidak melepaskan peluang menghadiri program ini sejak diperkenalkan sejak dua tahun. Waktu itu aku menjadi pengarah program. Kali ini segala-galanya sudah diambil alih oleh adik-adik pula. Mereka pula akan meneruskan perjuangan di bumi bertuah ini.

Hujung ubun-ubunku kembali berdenyut. Tadi ia terluka sedikit kerana terhantuk pada pintu toilet. Darah merah pekat mengalir pantas. Berpinar mataku sebentar.

"Kak Syah, ada orang nak jumpa kat sana tu." Satu suara mematikan lamunanku.

Aku segera mengangguk. Sempat menghadiahkan sekuntum senyuman pada tuan empunya suara sebentar tadi. Setelah itu, mataku terarah pada insan yang dimaksudkan. Dia sedang berdiri di muka pintu bersama teman baiknya, Ammar. Sejak peristiwa tempoh hari, aku tidak putus-putus memohon petunjuk dari-Nya. Moga-moga dia adalah insan yang terbaik untukku.

Pandanganku jatuh pada Ammar. Aku kembali teringat cadangan Kak Zinnnirah tempoh hari. Lalu aku jadi buntu. Entah mengapa aku rasakan dia juga menanti jawapan dariku. Sinar matanya yang sayu itu meresahkan hati.

Beberapa hari yang lalu, aku telah menelefon mak di rumah. Ingin meminta pendapatnya. Aku khabarkan tentang kedua lelaki itu, Carl Duke Adam dan Mohd Ammar Iskandar. Mak tidak banyak soal. Dia menyerahkan segala keputusan pada aku. Katanya, aku sudah cukup dewasa.

"Terserahlah pada Kak Ngah. Dua-dua elok agamanya. Memang bagus dah tu. Cuma... kawan kamu yang sorang tu anak orang berada sikit. Seeloknya biarlah pilih yang sekufu." Kata mak dengan suara perlahan. Dia terdiam agak lama. "Tapi... apapun terpulang pada kamu. Fikirlah elok-elok. Mak dengan ayah doakan yang terbaik untuk kamu." Sambung mak lagi.

Pilih yang sekufu... maknanya Ammarlah yang dimaksudkan. Aku dan Ammar memang berasal dari keluarga sederhana. Kak Zinnirah pula menambah dengan mengatakan dua sifat yang berlainan ini daya tarikannya lebih kuat. Ammar yang pendiam dan alim, manakala aku pula gila-gila bahasa. Bingung aku bingung!

"Syah, sihat hari ni?" Kaduk memulakan bicara.

Aku menjawab perlahan," Alhamdulillah..." Dengan kepalaku bagai hendak pusing. Aku rasa hendak pitam. Bertahan Akasyah!

"Ammar..." Sapaku sambil tersenyum pada lelaki berpakaian serba putih itu.

Perbualan kami terganggu apabila Kaduk terpaksa menjawab panggilan telefon dari pejabatnya. Dia meminta diri beredar. Kini hanya aku dan Ammar. Aku menjadi kaku di hadapan lelaki ini.

"Awak nampak pucat." Kata Ammar perlahan.

"Ya ke?" Sahutku.

"Dan nampak keliru." Tambahnya lagi.

Mataku membuntang. Rasa di awang-awangan... mungkin. Keliru?

"Syah. Kalau cadangan Kak Zie tu yang buat awak serba salah, lupakan ajalah. Saya mahu awak gembira. Kaduk gembira. Dan jangan risau... dia takkan tahu tentang itu." Kata Ammar. Dia langsung tidak memandang wajahku.

"Ammar..." Aku cuba mencelah. Hendak khabarkan pada dia yang aku rasa hendak pitam.

"Listen..." Pintasnya. "Selama ni Kaduk jadi seorang sahabat yang baik untuk saya. Awak pun macam tu, Syah. Awak layan saya dengan baik sepanjang saya di Jepun ni. Saya cuma nak dua orang sahabat saya bahagia. Tu saja." Katanya lagi.

Mataku sudah bergenangan. Rasa bersalah makin menghimpit diri. Ammar terlalu baik padaku selama ini. Cuma aku yang acuh tidak acuh dengan kehadirannya di sini. Maafkan aku, Ammar.

"Kenapa dengan kepala awak tu? Macam... berdarah." Katanya tiba-tiba. Suaranya penuh kerisauan.

Aku segera meraba-raba dahiku. Hujung jariku dicemari darah merah. Aku tersentak. Bukankah aku membersihkannya sebentar tadi. Kenapa boleh jadi begini? Soalku tertubi-tubi.

"Syah... Syah..." Ammar memanggil namaku berkali-kali.

Aku mengangkat muka lalu memandang wajahnya. Kepala digeleng pantas. Rasa sakit makin menyucuk dari setiap sudut. Rasanya aku tidak mampu bertahan lagi. Aku segera meminta diri, meninggalkan Ammar dalam keadaan terburu- buru. Tetapi baru sahaja menapak beberapa langkah, aku sudah rebah. Yang ada hanyalah kegelapan.

***

Aku membuka mata perlahan-lahan. Bau ubat menusuk hidung. Agaknya aku berada di hospital sekarang ini. Kepala terasa ringan sedikit berbanding tadi. Syukur!

"Syah..." Suara Nur Jannatul Ma'wa menyapa telingaku.

Aku segera memandang ke arah suara itu. Bibir mengukir senyuman.

"Adam ada kat luar. Dia dengan Ammar. Tadi dia minta Wawa beritahu pada dia kalau-kalau Syah dah sedar. Dia risau sangat." Kata Wawa perlahan. Tangannya mengenggam erat jari-jemariku.

"Wawa panggilkan dia, okey?" Tambah gadis itu lagi.

Aku mengangguk perlahan. Wawa segera mengambil tudungku. Lalu dipakaikannya untuk aku. Aku malu sendiri diperlakukan begitu.

"Tunggu ya..." Kata Wawa sebelum meninggalkan aku sendirian.

Aku termangu di birai katil. Mata memandang keluar. Rona merah mula mewarnai dada langit. Ah! Sudah hampir senja rupanya. Bagaimana dengan rancangan malam nanti? Sepatutnya aku yang menguruskan hal berkenaaan pentas dan tempat yang akan digunakan untuk persembahan Raihan. Mungkin orang lain yang mengambil alih tugasku itu. Harap-harap begitulah.

Aku mengimbas kembali peristiwa sepanjang hari ini. Seawal jam sepuluh pagi aku sudah berada di gymnasium bersama-sama AJK yang lain. Beberapa jam kemudian dua lelaki itu datang menyapa. Kaduk pergi dan tinggal Ammar dengan aku. Dia bercakap tentang...

Aku cuba mengingati butir perbualan kami tadi. Segala-galanya seperti samar-samar. Bahagia, gembira... Ammar mahu aku bahagia dengan Kaduk. Mungkin begitulah lebih kurang. Selepas itu, aku sudah tidak sedar apa-apa. Tahu-tahu sahaja aku berada di atas katil ini.

"Assalamualaikum. Macam mana sekarang? Pening-pening lagi?" Tanya Kaduk bertalu-talu. Dia berdiri di sebalik langsir yang mengelilingi katilku.

Aku melirik senyuman. "Waalaikumussalam. Dah okey sikit," jawabku perlahan.

Keadaan menjadi hening seketika. Nur Jannatul Ma'wa kembali mengambil tempat di sisiku.

"Syah, jangan buat macam ni lagi. Kau betul-betul buat aku risau. Kalau tak sihat, beritahu aja tak sihat. Jangan diamkan. Kalau jadi apa-apa pada kau..." Kata-kata Kaduk berhenti di situ. Matanya merenung tepat mataku. "... i will never forgive myself." Ujarnya lembut.

Aku meleretkan senyuman. Wajah lelaki itu aku tatap dengan penuh kasih sayang. Mengapa pula dia harus merasa bersalah dalam hal ini. Kaduk... Kaduk... Bukannya salah kau aku pengsan siang tadi, bisik hati kecilku.

"Janganlah kau pula yang rasa bersalah. Semua ni terjadi di luar kawalan kau. Aku yang tak hati-hati tadi." Kataku.

"Tapi aku sepatutnya jaga kau." Balasnya pantas. Nada suaranya perlahan tetapi aku mendengarnya dengan jelas. Aku rasa bahagia.

Nak jaga macam mana, Carl Duke Adam? Lainlah kalau kita ni adik-beradik ataupun suami isteri, boleh juga tolong tengokkan sakit pening, jawabku dalam hati.

"Apapun, saya minta maaf sebab dah menyusahkan semua orang." Kataku sambil memandang wajah teman satu-persatu. Wawa, Ammar dan akhir sekali...

Renunganku berhenti pada Carl Duke Adam. Wajahnya penuh kesayuan. Pandangan matanya yang redup itu bagaikan cuba menyampai sesuatu. Namun begitu, aku tidak bisa menafsirkannya. Aku tidak tahu apa yang sedang difikirkannya saat ini.

Carl Duke Adam, andai kutahu isi hatimu...

Aku mengeluh dalam hati.

Sampai bila agaknya kita harus begini? Kadangkala aku jadi takut dengan harapan demi harapan yang kau berikan. Aku takut terus diburu angan-angan palsu. Aku mahu hentikan semua ini. Oleh itu, aku perlukan kepastian dan penjelasan darimu. Tapi... bagaimana aku harus katakan semua ini? Aku tidak punya kekuatan.

Ya Allah! Jika benar dia tercipta untukku, hilangkanlah kegelisahan hati ini. Berikanlah ketenangan dan petunjuk-Mu itu padaku. Kau tahu bahawa hati ini hanya mengharapkan redha-Mu. Jika benar dia yang kucintai, biarlah cintanya itu membawa aku kepada cinta-Mu, ya Rahiim. Jika benar dialah yang kucari selama ini, Kau satukanlah hati-hati kami supaya menjunjung amanat dakwah-Mu. Pintaku dalam hati.

Walaupun mataku tidak pada Carl Duke Adam. Hatiku masih memandangnya. Sesuatu yang aneh kurasai saat ini. Ya! Perasaan kasih sayang aku padanya bertambah kuat!

Nurul Akasyah, lelaki yang wara' tidak mahu bermain cinta. Kerana dia tahu apa tujuan perhubungan lelaki dan perempuan... yakni pernikahan. Oleh itu jagalah pandanganmu, jagalah pakaianmu, jagalah akhlakmu dan kuatkanlah pendirianmu. Andai kata tiada cinta dari Adam untukmu, cukuplah hanya cinta Allah menyinar dan memenuhi jiwamu. Biarlah hanya cinta ibu bapamu yang memberi kehangatan kebahagiaan buat dirimu. Cukuplah sekadar cinta adik beradik serta keluarga yang akan membahagiakanmu. Akasyah, cintailah Allah di kala susah dan senang, kerana engkau akan memperolehi cinta dari insan yang juga mencintai Allah. Cintailah kedua ibubapamu kerana kau akan memperolehi keredhaan Ilahi. Cintailah keluargamu kerana tiada cinta selain cinta keluarga. Ingatanku yang terakhir... biarlah tangan yang menggoncang buaian ini dapat menggoncangkan dunia dalam mencari keredhaan Ilahi. Demikianlah bisik satu suara yang sangat halus jauh di sudut kalbu.

Aku serta-merta insaf. Memang benar... hidup ini sememangnya untuk mencari keredhaan Ilahi. Lantas jiwa aku kembali tenang. Hilang segala kegusaran. Carl Duke Adam adalah seorang lelaki yang baik dan aku yakin selama ini dia tidak membiarkan cinta nafsu menguasai kami berdua. Mungkin atas sebab itu juga dia tidak pernah terlalu berterus-terang dalam menyatakan perasaannya. Cuma sejak kami sama-sama berada di bumi sakura ini sahaja perubahannya agak ketara. Tetapi masih dalam keadaan yang terkawal.

"Macam mana boleh jadi begini, Syah?" Kata lelaki itu tiba-tiba. Entah kenapa aku dapat rasakan dia seolah-olah menanggung kesakitan yang amat sangat. Bagai dia yang menanggung sama kesakitan aku ini.

Aku menghela nafas panjang. Dalam hati kupanjat syukur yang tidak terhingga kerana dipertemukan seorang lelaki yang cukup mengambil berat. Waktu susah dan senang. Dia teman ketawa dan menangis. Mungkin memang benar dia untukku, bisik hati kecilku.

Cintailah Allah di kala susah dan senang , kerana engkau akan memperolehi cinta dari insan yang juga mencintai Allah...

Suara itu bergema lagi. Dalam diam aku berharap dan berdoa, moga-moga insan yang pernah menyatakan kesediaannya menemani aku mengunjungi Baitul Haram milikMu itu adalah seorang insan yang juga mencintai-Mu, ya Allah. Amin ya rabb. Perkenankanlah doa hamba-Mu...

(bersambung...)

#RADHA

Petikan #throwback di atas daripada versi asal online e-novel Relevankah Aku di Hatimu? yang ditulis pada 27 Jun & 17 Ogos 2004.

No comments: