Thursday, June 25, 2020

[23] Gelap

Karya pendek

Gelap
Oleh Rnysa

23

19 Syawal 1441H
#MCODay86 #PKPharike-86
#stayathome #stayawayfromnegativity

Di luar sangat gelap.
Hanya hati yang pekat dengan kejahatan sentiasa tidak penat mencari-cari dan mereka-reka kesalahan orang lain.


Beberapa tahun lalu...

"Kamu semua kena faham, ayah dah kahwin!" Kata-kata itu diulang seperti radio rosak.

"Kami semua faham yang ayah dah kahwin. Tak ada siapa pun kacau ayah dengan isteri ayah. Dia yang tak habis-habis mengata kami adik-beradik. Apa masalah dia nak cakap kami ni otak tak normallah, gilalah?" Syah sudah hilang sabar.

"Ayah pun dikatanya gila. Sabar..."

Astaghfirullah hal azim, jenis tahap kesabaran apakah ini? Melainkan ada 'benda asing lain' yang terlibat sama. Adik cerita, sudah dua hari berturut-turut mereka terserempak dengan Cik Noor, mu'allimah atau guru Tadika Islam yang memiliki 3 orang anak yang huffaz. Dan, dua kali itu juga Cik Noor tanya pasal ayah dan sampaikan pesan suaminya, Ustaz Badli yang ayah nampak macam 'lain' sikit.

Rezeki.
Yang datang.

Ajal.
Yang pergi.

Selepas mak Syah meninggal, cepat sahaja ayah sudah kahwin lain dengan ibu tunggal yang sudah entah berapa kali kahwin-cerai. Semua orang sudah larang dan minta selidik dulu asal-usul dan latar belakangnya terlebih dahulu, tapi ayah mahu teruskan tanpa dengar nasihat mereka adik-beradik. Isterinya yang bertudung labuh dan berniqab itu kuat dengki dengan Syah dan adik-beradik. Juga suka buat drama yang konon-kononya dia mangsa dibuli dan dikasari.

"Anak-anak abang selalu bertindak agresif terhadap Zu. Zu sedih bang..." Tulisnya dalam WhatsApp pada ayah.

Agresif?

Syah rasa angin satu badan apabila adiknya menghantar salinan screenshot perbualan ayah dan isterinya.

HELLO? Siapa yang hentak kaki adik Syah dengan pintu bilik sampai lebam? Siapa yang suka mencarut dan keluarkan kata-kata kesat apabila marah tak ingat dunia?

Suka play victim, marah Syah dalam hati lagi.

Mujurlah perkahwinan mereka tidak lama, tak sampai setahun. Dan selepas itu ayah berpisah dengan isterinya itu. Akhirnya terbongkar juga rahsia yang isterinya itu pakai ilmu untuk memikat ayah sebelum kahwin. Dia letak sesuatu dalam makanan yang selalu dihantarnya pada ayah sebelum mereka berumah tangga dan juga sepanjang tempoh mereka berkahwin. Sebab itu ayah tak nampak kesalahan dan keburukan akhlak isterinya. Alhamdulillah, berkat bantuan Cik Noor dan suaminya, Syah adik-beradik bawa ayah berubat setelah ramai yang mulai perasaan ayah semakin berubah sikap dan meninggalkan rutin amalan hariannya
.

--

#throwback

"Awak ada masalah?" Yamada Sensei mengajukan soalan tersebut kepadaku. "Bagaimana dengan cara pengajaran saya? Adakah ia terlalu sukar untuk difahami?"

Aku tunduk merenung meja. Tidak tahu jawapan yang bagaimana yang harus dilontarkan. Berkecamuk fikiranku saat ini.

"Ujian minggu lepas... hampir kesemua pelajar lain dapat menjawab dengan baik kecuali awak." Dia menarik keluar sekeping kertas lalu diletakkan di hadapanku. "Awak pelajar tajaan negara. Sepatutnya prestasi yang cemerlang awak tunjukkan. Bukannya ini..." Dia menuding kertas jawapan milikku.

Sepuluh markah, desis hatiku. Keputusan yang sebegitu bukanlah sesuatu yang pelik sejak aku datang ke Jepun ini. Malah aku pernah dapat lebih teruk daripada itu.

Aku keluar dari bilik sensei dengan langkah yang berat. Rasa bebanan makin bertambah di kepala. Sungguh menyesakkan. Aku mengambil nafas panjang. Cuba tenangkan jiwa seketika.

Sebelum aku tiba di Jepun, aku pernah memperoleh markah yang paling teruk dalam sejarah akademikku. Dua puluh markah untuk ujian bulan Ogos subjek kegemaranku, Teknologi Kejuruteraan.

"Kalau awak mahu kertas jawapan awak, datang ambil di bilik saya," kata Cikgu Sulaiman.

Aku terkedu sendiri. Mesti ada yang tidak kena, fikirku. Waktu prep petang itu aku kuatkan semangat melaporkan diri ke bilik guru Teknologi Kejuruteraan dan Lukisan Kejuruteraan yang letaknya bersebelahan dengan kantin sekolah.

"Selalunya awak dapat A1 atau A2 dalam ujian. Tapi kali ini..." Dia menggelengkan kepala. "Ada apa-apa masalah?"

"Saya tak faham apa yang cikgu ajar," jawabku sejujurnya.

"Kenapa tak beritahu dari awal?"

Aku hanya diam membisu. Memang salahku. Waktu cikgu mengajar di depan, aku sibuk berangan. Melakar strategi untuk menghadapi pihak lawan.

"Awak ada pakwe?"

Mataku membuntang. Biar benar! Kalau ikutkan hati, mahu sahaja aku mengangguk dan menjawab, "Mohd Ammar Iskandar." Tetapi teringat pesanan ustazah, tidak baik membuat fitnah. Aku segera menggeleng.

"Kalau ada, boleh saya suruh dia ajar awak."

Kata-kata cikgu berumur lingkungan 40an itu membuat aku terharu. Hampir mengalir air mataku ini. Di mana hendak kucari guru sebaik Cikgu Sulaiman? Hanya di SERATAS. Antara salah satu sebab aku cukup sayang sekolah yang satu itu.

"Kaduk."

Aku sempat menahannya yang sedang menuruni tangga. Dia berhenti dan berpaling.

"Sibuk tak petang ni?" Aku menyoal.

"Kenapa?"

"Nak minta ajar bab pneumatik dan hidraulik. Boleh?"

"Pukul lima di kelas kau?"

Aku mengangguk. Mudah berurusan dengan dia. Tidak perlu bersoal jawab panjang lebar. Dan, seperti yang dijanjikan, dia datang tepat pada masanya dengan membawa buku teks. Dengan memegang kapur di tangan, dia mula menconteng papan hitam. Menerangkan dari perkara yang asas seperti fungsi-fungsi injap sehinggalah kepada penyelesaian litar. Dalam masa satu jam, aku sudah boleh memahami perkara yang dipelajari hampir berbulan lamanya.

Dan sebagai buktinya, aku berjaya memperolehi 72 markah dalam satu lagi ujian topik tersebut. Waktu riadah petang aku mencarinya di kelas 5 Alfa. Mahu menayang markah yang kuperoleh. Dia tersenyum. Bila aku bertanyakan markahnya pula, dia menyerahkan kertas jawapannya.

"Wah! 96 markah..." Ucapku girang. Dan, 'Tok Guru'ku itu tersenyum bangga mendengar pujian anak didiknya.

Rindunya pada zaman persekolahan. Kerana waktu itu aku sentiasa ada dia. Aku tahu dia tidak memerlukan seorang kawan yang tidak berapa bijak seperti aku. Sebaliknya, aku yang sentiasa memerlukan teman yang bijak pandai dan tidak lokek berkongsi ilmu sepertinya. Alangkah bagusnya andai dia juga berada di bumi sakura ini....

"Syah san, tunggu sebentar."

Aku segera menoleh. Dari jauh kelihatan Kimura, teman sekuliah datang menghampiri dengan berlari-lari anak. Aku memberhentikan langkah betul-betul di hadapan pintu masuk ke perpustakaan. Lama juga aku mengelamun tadi.

"Kenapa?" Aku merenung lelaki yang berasal dari Ibaraki itu. Dia tergopoh-gapah mengeluarkan sesuatu dari beg sandangnya.

"Aku mahu pulangkan nota kamu." Dia menyerahkan sebuah buku latihan nipis berwarna biru. "Terlupa pulangkan masa kuliah tadi. Maaf ya..."

"Tak apa. Aku sendiri lupa memintanya daripada kamu tadi."

"Mahu ke perpustakaan?" soalnya. Sesekali dia memandang jam di tangannya. Wajahnya agak cemas. Mungkin mengejar masa.

Aku mengangguk.

"Aku pergi dahulu. Sudah berjanji dengan senior mahu makan sama. Ini pun sudah agak lewat. Jumpa lagi minggu depan," ujarnya lalu mula mengatur langkah.

Selesai sahaja meminjam beberapa buah buku rujukan, aku terus bergerak ke eki. Perjalanan dari kolej ke rumah sewaku mengambil masa hampir 40 minit. Seperti pergi ke Ipoh dari pekan Kampar dengan bas Kinta!

Sampai di rumah, aku menjenguk peti surat seperti biasa. Dalam banyak-banyak pamplet yang sumbat dalam peti suratku terselit sekeping poskad yang berlatar belakangkan pemandangan kawasan pendalaman di negara Eropah. Aku mencari nama pengirimnya di bahagian bawah poskad tersebut.

C.D.A

Bibirku melakar senyuman. Sekurang-kurangnya poskad ini mampu jadi pengubat kegelisahan yang makin beraja di hati.

Sejak Kaduk berkelana di benua Eropah itu, hampir setiap bulan aku akan mendapat kiriman poskad. Dan, ianya berterusan sehingga ke saat ini. Sebagai balasan, aku akan mengirimkan poskad dari bumi sakura ini.

Sudah setahun aku mendiami dunia yang serba asing ini. Dalam tempoh ini juga hubungan antara aku dan Carl Duke Adam makin intim, makin rapat. Dalam diam terbit suatu perasaan aneh mula dalam diri ini. Perasaan yang tidak bisa aku leraikan dengan kata-kata. Adakah ini yang dinamakan cinta? Cinta yang lahir antara dua sahabat. Walaupun tiada lafaz cinta yang terungkap di bibir masing-masing, namun keindahannya dapat kurasai.

Ah! Mungkin segala perlakuannya itu atas dasar persahabatan kami. Dia hanya mengambil berat. Mungkin aku sahaja yang merasai dan mengalaminya. Aku biarkan sahaja diri bermain dengan teka-teki yang bagai tiada jawapannya ini.

Dan seperti biasa, malam ini adalah seperti malam-malam sebelumnya. Sendiri dalam kamar yang sepi. Aku jadi benci pada kesepian yang makin menyelubungi hidupku ini. Tetapi apakah dayaku. Aku sendiri yang membuat keputusan untuk datang ke bandar paling maju di dunia ini. Dalam kepasrahan, aku akur dengan ketentuan Tuhan. Mungkin akan ada manisnya. Cuma aku harus bersabar.

--

Syah mengeliat ke kanan dan ke kiri. Hari ini adalah hari terakhirnya bekerja dari rumah. Esok dia perlu kembali bekerja seperti biasa. Namun, anak-anaknya masih tak dapat memulakan persekolahan lagi. Dengar ceritanya, hanya pelajar yang menduduki peperiksaan penting seperti SPM, STPM dan STAM sahaja akan menyambung semula sesi pembelajaran.

Jadi esok Syah mahu berbincang dengan ketuanya supaya dapat terus berkerja dari rumah sambil menjaga anak-anaknya. Kaduk boleh bekerja dari rumah sampai hujung tahun ini, namun sekiranya perlu dia boleh pergi ke pejabat dengan kebenaran pihak atasan. Semalam Kaduk sudah bertanya lagi, betulkah dia mahu bekerja semula sekarang?

"Covid-19 ni tak tahu habis bila. Sayang pun tak sihat sangat lagi. Apa kata berehat dulu sebelum bekerja balik?" Kata Kaduk malam tadi sebelum mereka tidur.

Dulu waktu selepas melahirkan Akram, dia sudah rehat hampir setahun juga selepas mengalami komplikasi semasa bersalin. Kaduk nak dia berehat lagi?

"Kalau sayang tak kerja pun, Insya-Allah abang masih mampu tanggung kita sekeluarga. Hal duit jangan bimbang, biar abang yang fikir. Syah jaga kesihatan diri dan jaga anak-anak." Akhirnya Kaduk meluahkan juga isi hatinya yang sudah lama terpendam dalam benaknya. Dia mahu bidadari hatinya tenang dan damai seperti selalu. Dia merindukan saat tiada apa yang mengganggu fikiran Syah. 

Syah menarik nafas panjang.

Apakah aku akan teruskan hidup jika tiada impian lagi?
Apakah aku akan hentikan hidup jika tiada tujuan lagi?

"Beri sayang masa fikir dulu..." Waktu Syah nak buat 'humble' beritahu yang dia duduk di luar negara sebab ikut suami, ada juga orang kata dia hidup senang-lenang goyang kaki. Kadangkala dia malas nak bercerita panjang pasal kerjaya dan cita-cita dia. Kaduk pun selama ini tidak pernah mengongkong Syah hendak mencapai segala cita-cita. Malah, dia yang selalu beri galakan termasuklah 'paksa' Syah berdaftar sebagai jurutera professional. Kaduk memang kerjanya ambil lesen professional macam-macam untuk bidang kerja Oil & Gas dia, sampai Syah pun naik pening berapa banyak sijil dia nak kumpul. Dengan Syah sekali kena kerahan tenaga jadi Ir. juga seperti Kaduk.

Hantaran @ post dari laman LinkedIn yang dikongsi suaminya itu Syah dengar berkali-kali. Kata-kata inspirasi daripada penyanyi Jennifer Lopez itu sedikit sebanyak menyentuh hatinya, juga posting yang tertulis:

"... We are limitless if we work hard enough at it. There is NO boundaries but the work IS required. We must make a commitment to do better, be better..."

Kata Kaduk lagi semalam sebelum tidur: Abang yang kahwin dengan sayang. What I say should be matter to you, not from the others. Abang yang kenal sayang. For me, meeting you... and marrying you are the best things that have ever happened in my life. I can't imagine my life without you. *Mereka kata kita tak serasi. But for me you're still the one and only girl. Mahu hanya kamu...

Eh, pandai pula Kaduk ambil hati dia dengan menyanyikan bait lagu yang dia suka baru-baru ini. Ya, Kaduk selalu usaha nak faham apa yang Syah suka atau tak suka. Bila ada mana-mana lagu yang Syah suka pun, dia pun sama nak tahu. Tup-tup dia boleh nyanyikan atau mainkan dengan piano.

Dari Jennifer Lopez ke laman LinkedIn NASA pula.

*Dah berkali-kali mencuba
Melupakan mu tidak.... 

NASA.
National Aeronautics and Space Administration. 

Salinan surat tawaran kerja daripada NASA suatu ketika dahulu masih tersimpan elok dalam diarinya.

Hmm, 'cinta lama' yang dilupakan tidak.

(bersambung...)

#RADHA

Petikan #throwback di atas daripada versi asal online e-novel Relevankah Aku di Hatimu? yang ditulis pada 24 Mac 2004.

*Lirik lagu terbaharu Aziz Harun.


No comments: