Saturday, June 27, 2020

[Cerpen] NRT-KUL-JHB

NRT-KUL-JHB
oleh Rnysa

“Helo?”

Adakah perkahwinan ini sebuah kesilapan? Mungkinkah kau menyesal bersamaku? Benarkah kau ingin terbang bebas? Bukankah kau mencintaiku?

 “Helo?”

Naimah masih membisu di hujung talian. Lalu Aimal mengalah dan memutuskan talian.

Tiket penerbangan Johor Bahru - Kuala Lumpur - Narita dalam genggaman dipandang sekali lagi sebelum diserahkan bersama-sama dengan pasport kepada pegawai yang bertugas di pintu pelepasan penerbangan antarabangsa.

Mahu membina semula rumah tangga kita asasnya bagaimana, Naimah? Soalan itu nyaris-nyaris sahaja terlepas dari bibirnya semalam. Namun, dia tetap seorang lelaki yang tidak pandai bermain-main dengan kata-kata. Akhirnya dia memilih melukis sebuah rumah kecil di hujung padang. Siap ada layang-layang yang putus talinya terbang rendah di atas pagar kayu. Entah apa simboliknya dia sendiri tidak pasti. Namun dia sedang melakar apa sahaja yang terbayang di benaknya saat itu. Rumah kecil, pagar kayu, layang-layang dan...apa lagi ya?

Dia terpandang rak buku Naimah yang terlebih muatan.

Buku!

Ya, bukankah selama ini dia ingat isterinya itu menyukai buku melebihi diri Aimal sendiri? Mengapa selama ini tidak pernah berterus-terang, Naimah?

***

Setahun sebelum itu. 9 Syawal.

“Na, bila nak buat potluck raya?”

Naimah senyum dengan soalan itu. Alhamdulillah, teman sepejabatnya itu nampak berceria sungguh hari itu. Sejak menjadi sebahagian jawatankuasa di sektor mereka, salah satu projek di bawah kumpulan Naimah adalah menganjurkan majlis sambutan perayaan sebegitu. Tahun lepas buat pertama kali seumur hidupnya dia perlu membantu menguruskan sambutan Krismas dan Tahun Baru. Vincent tidak dapat memberikan sepenuh komitmen kerana ada isu besar berkaitan kerja timbul. Nak tak nak, Naimah yang mengambil alih sepenuhnya dengan bantuan Farah dan Saidah.

Mujurlah dua orang kuatnya dalam Job Satisfaction itu tidak banyak berkira. Apa sahaja idea dan projek kumpulan mereka, ringan tulang menolong apa yang patut. Salah satu projek ucapan selamat hari jadi yang mereka berdua seliakan mendapat maklum balas yang positif. Hari Sabtu terakhir berkerja sebelum cuti hari raya tempoh hari, seorang rakan sekerja dari department lain dalam sektor mereka memuji usaha kecil mereka.

“Suka dengan idea committee Job Satisfaction. Rasa sangat dihargai dapat ucapan selamat hari lahir. Sangat satisfied!” puji Shikin dari GRPE department.

“Ain rasa patut buat hari apa?” Naimah balas dengan nada ceria juga.

“Buat hari Isninlah. Saya cadang nak masak rendang. Kalau buat Isnin, sempat lagi masak hari Ahad.” Kata Ain sambil membetulkan instant shawl yang dipakainya. Cantik manik bersusun di bahagian kepalanya.

Tudang zaman sekarang sudah semakin maju. Lihat sahaja sebegitu banyak butik fesyen busana muslimah dibuka mana-mana. Tidak mustahil suatu hari hari tempat seperti Seksyen 7 Shah Alam dan Bangi Sentral muncul sebagai pusat fesyen tempatan sepertimana di kota London dan Paris. Trafik sesak sebab semua para wanita hendak ‘melancong’ ke sana! Dan hari ini muncul pula artikel di sebuah laman internet tentang kaji selidik yang mendapati 97.7 peratus lelaki di Malaysia berpendapat wanita yang memakai tudung bawal kelihatan lebih cantik. Amboi, siap ada peratusan sehingga ke satu titik perpuluhan segala! Jadi, yang baki lelaki 3.3 peratus suka wanita yang memakai tudung bagaimana pula? Lucu membaca komen netizens di laman Facebook.

Saat ini Naimah teringat pada sebuah rancangan dari timur tengah disiarkan di saluran TV Al-Hijrah yang memberikan analogi tentang hal yang menjadi keutamaan lelaki masa kini. Batu bersaiz besar sehingga kecil mewakili hal-hal penting sehingga hal-hal kecil yang patut menjadi fokus dalam hidup seorang lelaki. Beliau mengisi pasir yang mewakili soal aurat wanita ke dalam botol tinggi terlebih dahulu. Sudah tentu selepas itu sukar hendak mengisi batu saiz yang lebih besar kerana sudah dipenuhi pasir. Pengacara itu mengatakan lelaki zaman sekarang terlebih membahaskan soal aurat wanita, sedangkan ada isu umat Islam dan masyarakat yang lebih penting di luar sana yang sepatutnya mendapat lebih perhatian mereka.

“Tahun lepas pun kita buat hari Isnin juga.” Beritahu Naimah sambil tersenyum. Ramai yang dapat hadir potluck raya tahun lepas. Beratur orang tunggu giliran ambil makanan. Dan hampir penuh sudut tepi kanan kantin dengan bos-bos dan rakan sekerja sektor mereka.

***

Siapa sangka, tahun berikutnya dia bergelar isteri kepada Aimal. Lelaki yang disukainya dalam diam. Lelaki yang rupa-rupanya pendiam sangat dan kurang bercakap. Ada sisi lain Aimal yang tidak dia ketahui dari zaman sekolah. Yalah, mereka tidak rapat dan tidak pernah berbual pun. Mungkin sebenarnya dia bukan mengkahwini hanya seorang Aimal; sebenarnya tiga ‘orang’ Aimal: Aimal yang dalam fikiran Naimah, diri Aimal yang sebenar dan Aimal selepas berkahwin dengan Naimah.

Sejak saat lafaz nikah, Naimah sedar yang dia baru mengenali Aimal dengan sebenar-benarnya. Aimal yang berbeza daripada apa yang dia fikirkan selama ini. Mengenali diri Aimal yang sebenar yang buat Naimah belajar kelebihan dan kekurangan diri Aimal. Dan Aimal yang menurut kata mama semakin tidak banyak bersuara selepas berkahwin dengan Naimah.

“Biasalah perempuan lebih banyak berleter.” Canda mama Aimal itu buat Naimah sedikit terasa hati. Boleh dikira patah perkataan yang keluar daripadanya mulutnya. Mana pernah dia bercakap sangat pun dengan suaminya itu.

Aimal selalu sibuk, mama!

Mahu sahaja dia meluahkan segalanya, tapi dikuncinya mulut rapat-rapat. Tajuk kajian ijazah kedoktoran Aimal lebih penting daripada topik perbualan hal rumahtangga mereka. Apatah lagi mahu selancarnya bertukar perasaan cinta.

Aimal nampak sahaja Naimah kelihatan terpinga-pinga dengan kata-kata mama. Namun jauh sekali dia ingin mencelah. Dari jauh, dia suka melihat wajah Naimah yang mudah benar mempamerkan perasaannya. Wajah yang selalu jujur dengan perasaannya sendiri. Wajah yang sentiasa teruja dalam malu-malu apabila Aimal bersuara. Wajah yang buat Aimal rasa serba tidak kena kerana tidak dapat memenuhi permintaan kecilnya. Wajah yang buat Aimal tersentuh hati apabila orang bertanya bila mereka bakal bertiga pula. Dan mengaitkan pula tahap kesuburan dengan umur Naimah yang lewat bernikah. Tabahnya hatimu, wahai isteri!

***

Menarik sungguh idea pejabat “Farm-to-Table” yang dikembangkan di Jepun. Konsep tanaman dalam bangunan. Ruang lobi utama ditanam pokok padi dan brokoli; dilengkapi dengan sistem pintar dan automatik yang mengawal kelembapan, suhu dan udara supaya dapat mengimbangi keselesaan pekerja waktu kerja dan pertumbuhan tanaman selepas waktu kerja. Cara itu dapat memaksimakan hasil tanaman dan tuaian tahunan.

Kening Aimal terangkat sedikit sewaktu Naimah menolak daun pintu. Dia yang leka membelek-belek salah satu majalah senibina yang tersusun di rak kayu putih di ruang tamu rumah felonya itu memberikan tumpuan pada Naimah yang baru tiba dari Nilai.

“Awak dah makan?” Aimal berbasa-basi seperti biasa. Aimal sendiri baru balik dari keluar bersenam. Sekarang semacam sudah trend orang menjaga kesihatan di sana-sini. Ramai di antara rakan sejawatannya membeli basikal dan peralatan sukan. Malah penganjuran marathon pun bertambah. Setiap hujung pasti ada sahaja acara larian berskala besar di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor.

Lambat-lambat Naimah mengangguk. Fikirannya sedikit terganggu dengan kerja tambahan di pejabat. Yang bukan dalam skop kerja sepatutnya.

“Saya ada masak nasi goreng. Nasi goreng bujang sahaja…”

Nasi goreng bujang!

Naimah tersenyum sedikit. Di Nilai baru dia tahu ada orang jual nasi bujang: nasi, sup kosong, telur dadar, timun, salad dan sambal. Harganya empat ringgit sahaja. Jadi kadangkala Naimah membeli waktu tunggu gaji masuk.

“Saya dah singgah makan di R&R Machap tadi.” Begitulah kehidupan Naimah selepas berkahwin dengan Aimal. Dia selalu berhenti makan di stesen R&R di tepian lebuhraya. Makin bertambah bilangan kedai dia menikmati juadah bersendirian tanpa menghiraukan mata yang selalu memandang.

Dan waktu bersendirian itulah dia bertemu dengan Erissa di R&R Dengkil. Tiba-tiba gadis yang membuka kedai kek cawan Homemade Sweet itu menyapa ingin makan di sebelahnya. Ruang lain sudah penuh dengan keluarga.

“Maaf ya terpaksa mengganggu. Tapi saya sudah lapar sangat…” Sopan sahaja gadis itu menutur. Katanya, dia tergesa-gesa sampai tidak sempat makan tengahari kerana menghantar tempahan pelanggan kek cawannya. Sudah pasti Naimah tidak sampai hati menolak permintaannya.


Semalam Erissa mengajak Naimah keluar berjalan-jalan di Kuala Lumpur.

Dalam perjalanan mereka tiba-tiba gadis itu bertanya:

“Kalau Kak Na rasa putus asa, Kak Na buat apa ya?”

Naimah tergamam dengan soalan Erissa. Tolak campur dengan sesat larat memandu lagi. Dari dulu ikut arahan navigator pun selalu sesat. Gagal!

"Hmm...buat apa ya?" Naimah memikir dalam kelam malam. Mata cuba menahan silau lampu yang datang dari arah bertentangan dan kadangkala lampu tinggi pemandu di belakang.

Bila jatuh mesti rasa sakit. Kalau tak tahan sakit, secara automatik akan menangis keluar air mata juga. Kan?

Satu demi satu peristiwa yang menimpa dalam hidup Naimah selama ini. Dia sedaya upaya cuba jadi postif setiap masa. Namun, adakala gagal juga menahan emosi.

"Menangis kot. Macam Erissa cerita tadi, tiba-tiba pergi menangis bawah meja sebab rasa penat nak putus asa dengan tempahan kek cawan yang banyak. Masa sudah suntuk, tapi kena siapkan sendirian." Balas Naimah.

Erissa tergelak di bangku sebelah pemandu. Sebenarnya bukan itu sahaja isu sebenarnya, banyak lagi yang disimpan di dalam hati yang tidak diluahkan.

"Kak Na pun macam Erissa juga." Kadangkala dia hairan orang kata dia sangat tabah. Yalah, dia jarang tunjuk lemah depan orang. Cuba nampak ceria sentiasa walaupun hati dilanda seribu satu masalah.

Agaknya, adakah yang sudi meminjamkan bahu untuk tempat dia menangis? Dan adakah pada bahu Aimal – lelaki yang pernah dia idam-idamkan?

Naimah berbalas pandangan dengan Aimal sebelum meminta diri mahu berehat.

***

Tokyo, Jepun

Pagi-pagi lagi Naimah sudah keluar dari rumah sewanya. Dia tidak mahu berasak-asak dalam waktu rush hour dalam kereta api akan sendat macam tin sardin. Pernah sahaja begnya tersepit di pintu masuk. Bila ditarik terus terkoyak tangkainya. Mujur bukan beg mahal dan berjenama - hadiah perkahwinannya. Mahu menangis tak berlagu memori hadiah pemberian Aimal dirosakkan oleh dirinya sendiri yang berebut mahu masuk ke dalam perut kereta api. Sebelum terjadi lagi insiden yang sama bertolak awal sikit tidak pun mengapa.

Dan subuh-subuh lagi dia menerima kiriman mesej dan lagu daripada Aimal. Bait-bait lagu Kepadamu Kekasih nyanyian Dato’ M.Nasir menyapa telinganya. Lagu itu diulang dengar menerusi telefon pintar sepanjang perjalanannya ke bandar Osaki. Namun dia masih berkira-kira mahu membalas mesej Aimal.

***

13 Mac 2005 – Sakura. Sakura! Harap dia ada di sini. Saat ini… denganku.

Tersenyum Aimal membaca catatan terakhir Naimah di Jepun, Negara Matahari Terbit. Waktu ini Aimal dalam penerbangan ke lapangan terbang Narita. Dalam diari isterinya itu terselit sekeping gambar Naimah memakai jean, baju panas, bertudung bawal dan kasut sukan. Naimah nampak macam budak sekolah menengah sahaja dengan gaya sebegitu.

Jarinya bersentuh dengan sampul surat perang. Isi sampul surat itu yang membawanya ke bumi sakura. Senyuman Aimal terus menyirna.

***

Restoren makanan India di tengah kota Shibuya itu sungguh sepi. Tidak ramai pelanggan makan waktu Naimah tiba dengan Aimal. Sebelum Aimal sampai mak sudah menelefon sampai lima kali berpesan macam-macam.

“Mak ni kadangkala buat Na macam budak kecil. Tahulah Na nak berbicara dengan menantu kesayangan mak tu.” Sengaja Naimah berkata begitu. Kan mak pun turut mereka cerita yang dia tidak cukup duit hendak balik Malaysia. “Apa kata mak jadi penulis novel sahaja?” Usik Naimah lagi.

Seperti biasa Aimal tidak banyak memulakan bicara. Kunyahnya lambat-lambat. Dia lebih banyak memandang dinding yang dihiasi dengan aneka jenis tekstil dari India itu. Susahlah berkahwin dengan arkitek ni! Kerja asyik hendak lihat bangunan dan hiasan dalaman. Penat sahaja datang jauh-jauh. Bukankah dalam Islam ada menyebut melihat wajah isteri pun mendapat pahala? Naimah berleter panjang di dalam hatinya.

Lambat-lambat Aimal menolak sampul surat perang pada Naimah.

Hai, tak nak bercakap main berutus surat pula!? Kenapa tidak dikirimkan poskad sahaja? Jimat kos! Hati Naimah masih terus berleter tidak tentu arah.

“Apa maksudnya semua ini?”
“Maksud? Maksud apa?”

Tanpa bertangguh Naimah mengeluarkan helaian kertas dari sampul surat tersebut. Matanya terhenti pada kepala surat.
Surat tuntutan penceraian?

“Awak… nak minta cerai?”

Aimal terpukul. Dia yang minta? “Saya jumpa ini di celah rak rumah awak!” Tegas Aimal. Permainan apakah ini? Kenapa Naimah mempersendakan perasaaannya?

“Jumpa di rumah saya?” Berkerut kening Naimah mendengar. Surat ini dia yang punya? Tak mungkin…

Naimah melihat borang itu berkali-kali. Mungkin…borang ini milik kakak sepejabatnya. Naimah pernah tolong pergi temankan rakan sepejabatnya ke pejabat agama secara tiba-tiba. Tapi dia tidak tahu pula apa tujuan urusannya.

“Helo…?” Aimal memetik jarinya di hadapan muka Naimah.

Mata Naimah tertumpu pada wajah Aimal yang sugul.

“Saya tahu saya bukanlah suami yang terbaik untuk awak…” Lemah Aimal menutur. “…tapi ini bukanlah perkara yang saya bayangkan sewaktu memilih untuk berkahwin dengan awak.”

Dan saya juga, bisik hati Naimah yang sudah berhenti berleter.

Tamat.

--

Ikuti prekuel cerpen ini dalam JHB-KUL-NRT:


25 Jun 2005 ~

Happy writing-anniversary JHB-KUL-TKY / JHB-KUL-NRT*.
Apa khabar Naimah & suaminya sekarang, ya?

Sebenarnya suami Naimah, Aimal ini pun inspirasinya orang yang sama. YA! Kaduk & Ammar (RADHA), Mukhriz (Cinta Sofea), Fahrin (Homemade Sweet) dan Aimal (JHB-KUL-TKY / JHB-KUL-NRT* / NRT-KUL-JHB) - orang yang sama ☺️

Tahun 2018 masa saya nak ke Korea, saya nampak seseorang mirip wajah 'orang yang sama' itu di terminal KLIA2 sebelum menaiki escalator ke ruang bawah. Dan orang itu pandang ke arah saya. Bila saya nak pandang sekali lagi sebelum menuruni escalator, sayangnya dia sudah hilang dari pandangan 😭😭😭

1 comment:

ama said...

Alaaaa nak lagi nak lagi.