Monday, June 01, 2020

[#throwback12] Gelap

Karya pendek

Gelap
oleh Rnysa

#throwback12
#SelamatHariRaya #KadukxSyah

"Cepatlah beratur. Lepas ni nak pergi buka puasa pula. Tolong beri kerjasama sikit, adik-adik. Cepat mula, cepatlah habis." Abang Jazman sudah mula membebel. Pening kepalanya melihat kerenah adik-adik undergraduate yang tidak mendengar kata. Sibuk bergaya sakan di hadapan kamera digital masing-masing.

"Sekejap abang J. Kak Syah tak sampai lagi. Orang penting tu..." Sahut Raiena, pelajar paling muda di kalangan mereka semua. Dia pantas membetulkan lipat tudung yang senget ditiup angin petang.

"Tuan rumah sibuk memasak lagi kot. Biasalah iron chef!" Tambah Bahrin sambil mengangkat kening.

"Kau orang tak pergi tolong? Saja nak buli kak chik ya." Ujar Abang Jazman sambil membelek kameranya semula untuk kali ke berapa. Lensa difokuskan pada bangunan utama universiti yang berusia lebih seratus tahun.

"Ala... Kak chik tengah rajin. Jangan ditegur!" Balas Bahrin. Dia paling kuat mengusik semua orang. "Panjang pun umur. Baru sebut dah sampai..." Pelajar tahun satu kejuruteraan kimia yang berasal dari Johor itu menjuihkan bibirkan ke arah aku.

"Oh, kutuk kak chik ya! Sedap betul anyam 'ketupat' dalam bulan Ramadhan yang mulia ni." Aku menyorong basikal mendekati mereka berdua di bawah rimbunan pohon sakura. Daunnya kuning keemasan. Cantik sungguh pemandangan saat ini. Musim luruh sememangnya menakjubkan!

"Ketupat bukan sebarang ketupat. Ketupat dari negeri Perak!" Bahrin mempamerkan giginya yang tersusun rapi.

"Eh, bukan Kak Syah kamu tu tak pandai sangat makan ketupat dengan nasi himpit ke?" Abang Jazman tidak tahu hujung pangkal pula menyampuk.

Giliran aku pula tersenyum. Memang aku tidak biasa makan ketupat yang diperbuat daripada nasi itu. Tapi ketupat yang pulut itu tak apa. Setiap kali raya opah biasanya akan bakar lemang di bawah rumah. Aku dan adik-adik yang lain akan tolong jaga api saja. Dan paling utama mestilah tolong makan! Masa kecil dulu ada ikut juga opah cari buluh untuk dibuat batang lemang. Aku tunggu di luar sementara opah masuk ke dalam semak tempat habitat rumpun buluh itu hidup dengan suburnya. Buluh itu opah kerat pendek-pendek dengan parang dan kemudian diikat seberkas demi seberkas. Aku akan pikul yang kecil sahaja. Tapi kebiasaannya bila kami sekeluarga tiba di kampung semuanya sudah tersedia - daun pisang, beras pulut, santan kelapa, dan batang buluh, cuma tinggal nak masukkan segala bahan dalam buluh sahaja. Mak dan opah yang paling cekap dalam hal ini.

Raiena menguis dedaun pokok sakura sudah gugur menutupi tanah dengan kasut butnya. Matanya melirik ke arah basikal yang kubawa.

"Hilanglah keayuan kak chik kita ni." Tuturnya.

"Kalau abang Kaduk nampak, mesti dia tak jadi kahwin dengan akak." Sambung Bahrin, menyakat aku seperti selalu.

"Ala... dia bukannya ada kat sini pun." Ujarku lalu ketawa senang hati. Basikal segera diparkir di bawah pokok sakura yang berhampiran.

"Ye ke?" Suara dari belakang yang tiba-tiba muncul itu buat aku terkejut dan tidak berani berpaling. Degup jantung bertukar kelajuan serta-merta dari gear satu terus beralih ke gear lima. Rosaklah 'gear box' jantung aku kalau terus-menerus diberi kejutan begini.

"Hachommm..."

Aku segera menekup hidung dan mulut dengan kedua belah tangan. Sesungguhnya bersin ini telah menyelamatkan aku supaya terus berlagak tenang. Seperti kehadirannya tidak memberikan sebarang kesan pun. Tahu-tahu saja dia sudah berdiri di hadapan aku.

"Alhamdulillah... (segala puji bagi Allah)." Ucapku perlahan kemudiannya.
"Yarhamukallah... (mudah-mudahan Allah merahmatimu)." Sambut si dia.
"Yahdikumullah... (mudah-mudahan Allah memberi pentunjuk kepadamu)" Balas aku pula.

Kami saling bertatapan buat beberapa detik.
"Syah."
"Kaduk."
Kau tersenyum, aku tersenyum. Skrip pun tamat.

Malu...

"Pak Kaduk, Mbak Kaduk... ayuh kita pukul gambar." Celah Bahrin dalam loghat Indonesia, dan terus berlalu cepat-cepat.

Aku sudah berkerut dahi. Mbak Kaduk? Tak komersial langsung nama itu. Memang si Bahrin a.k.a Rain a.k.a Ame (hujan dalam bahasa jepun), ni nak kena jual dekat pasar borong Selayang!

"Baiklah pak..." Jawabku geram.

Sekali lagi aku memandang si dia yang segak memakai baju melayu warna jingga, bersampin hitam benang emas digayakan stail ala johor. Memori lama datang menjengah. Sesungguhnya melihat dia begitu membawa ingatan kembali zaman persekolahan. Sama seperti waktu pertama kali kami bertemu dulu. Ah, rupa-rupanya begitu pantas masa berlalu. Dia tetap Carl Duke Adam yang dahulu. Dan aku masih lagi Nurul Akasyah suatu waktu itu.

Kami jalan beriringin ke tempat semua orang berkumpul. Komuniti orang Malaysia di universiti ini tidak ramai sangat. Untuk sesi bergambar hari ini beberapa orang teman dari universiti berdekatan pun dijemput sama. Tiga belas orang kesemuanya termasuk si dia. Tak sangka pula dia akan hadir sama hari ini. Mungkin Ammar yang mengajaknya. Aku pula masak ringkas sahaja hari ini. Tak tahu 'tetamu istimewa' itu turut menerima undangan. Sepatutnya Ammar beri aku notis 24 jam tentang temannya itu, bukannya kejutan begini.

Masing-masing sudah meletakkan baju panas di hujung bangku panjang. Bergambar dengan baju raya sahaja dengan latar belakang daun pohon sakura yang berguguran. Ammar dan Wawa sudah bersedia duduk sebelah-menyebelah antara satu sama lain.

"Sejuklah..." Aku merungut perlahan sambil menanggalkan kot labuh yang dipakai. Kaduk turut menurut perlakuanku. Hanya muffler sahaja yang melilit lehernya, memberi kepanasan.

"Memang sehati sejiwa betul. Baju raya pun sama warna." Usik Bahrin.

Aku dan Kaduk saling bertatapan. Baru teringat aku juga mengenakan rona warna yang sama, cuma lebih gelap. Kain sutera korea ini pun Kaduk juga yang menghadiahkannya. Aku buat baju kurung biasa dengan sulaman dan taburan manik di lengan dan bawah bajunya. Kemudian aku padankan dengan tudung putih dihiasi deretan batu merah-jingga, diikat gaya Wardina. Aku mengerling ke arah Kaduk sekali lagi. Eh, macam kita berjanji pula. Sejak bila pula kita mempunyai naluri yang sama ni? Hati nakalku terus mengusik.

"Syah nampak manis pakai macam ni..." Pujian Kaduk yang tanpa diduga itu menyebabkan wajahku merona merah. Dirasakan kedinginan musim luruh diganti dengan kehangatan musim panas.

"Kau pun apa kurangnya..." balasku separuh berbisik, malu-malu kucing. Tunangku itu nampak sangat segak betul hari ini.

Aku segera mengambil tempat di sebelah Wawa. Sementara Kaduk itu sengaja berdiri di belakangku. Kompang hati aku terus dipalu debar tiada henti. Untuk gambar seterusnya Kaduk duduk di sebelah Ammar. Entah berapa kali ambil gambar pun aku tak tahu. Hendak bergambar sesama perempuan sahajalah, lelaki sahajalah, dan macam-macam lagi idea abang Jazman, pelajar phD dalam bidang biomedik merangkap jurukamera rasmi kami hari ini.

"Lepas ni gambar kenangan kita berempat di bumi sakura ni pula ya." Usul Ammar kepada aku dan Kaduk. Kami sekadar mengangguk setuju. Aku dan Wawa duduk di atas bangku kayu. Ammar berdiri di belakang Wawa dan Kaduk pula di belakang aku, mengikut pasangan masing-masing.

"Okey, senyum..." Abang Jazman memberi arahan.

Senyuman sudah melebar sampai ke telinga. Indahnya saat ini...
Kemudian kami beralih ke posisi dan latar belakang yang berbeza pula. Cukuplah tiga keping gambar. Aku dan Kaduk bergerak ke tepi, memberi peluang kepada pasangan Ammar-Wawa merakamkan detik indah mereka berdua.

"Masa kita akan tiba..." Ucap Kaduk dalam nada perlahan, apabila mendapati aku asyik mengamati pasangan pengantin baru kami itu.

"Mereka sangat sepadan, kan?"

"Ya." Dia turut bersetuju dengan pendapatku. "Kita pun sangat sepadan juga." Tambahnya kemudian, sekaligus membuatkan aku tersipu-sipu malu.

Orang tengah cakap tentang orang lainlah. Dia ni tak habis-habis nak usik aku tentang 'hal kita'. Aku menggerutu dalam hati. Mungkin dia sekadar ingin mengingatkan tentang ikatan yang sudah terjalin antara kami... yang kini bukan sekadar bersahabat, jawab hati kecil aku kemudiannya.

Dalam malu-malu itu, aku masih sempat tersenyum bagai tidak cukup pipi. Seronok betul bila Kaduk mengakui kami berdua sememangnya pasangan yang sepadan. Ya, kadangkala aku seringkali terlupa menghargai apa yang aku miliki... terutamanya tentang dia.

***

Aku perlahan-lahan mengatur langkah, meninggalkan bidadariku keseorangan. Nampaknya dia terlalu asyik memerhatikan gelagat Ammar dan Wawa. Cemburu? Entahlah, aku tidak dapat meneka perasaannya saat ini. Tapi aku rasa dia turut berkongsi kegembiraan yang sama untuk teman kami itu. Kalau tidak, masakan dia tersenyum bagai tidak cukup pipi. Mungkin dia sedang bayangkan diri kami berada di tempat Ammar dan Wawa sekarang ini. Mungkin...

Ya-Allah, semoga aku dapat bahagiakan hidupnya atas luasnya kurnian kasih sayang-Mu.
Dikekalkan perasaan ini untuk dia dan keluarganya Amin.

Petang Ramadhan terakhir di Jepun.

Pastinya aku sudah tidak mahu berbicara berlebih-lebihan dengan Akasyah. Cukuplah sekadar bertanya khabar, melepaskan perasaan rindu sedikit. Sabarlah hati. Masanya tidak lama.

"Kaduk..." Serunya dalam suara perlahan.
Aku mengangkat kening, tanda bertanya.

Dia diam lama. "Terima kasih..." Ucapnya tiba-tiba.
"Syah, saya yang sepatutnya ucap terima kasih..." pintasku.
"Kenapa pula?" Dahi Akasyah kerut seribu.

"Sebab sudi jadi teman hidup saya..."

Dia senyum sampai ke pipi. Pandangannya terus terarah pada Ammar dan Wawa. Malu mungkin. Entah apa apa dalam fikirannya waktu itu.

"Berpisah daripadamu takkan ada dalam kamus hidupku..." bisikku perlahan.
Siapa sangka kami akan bersama juga. Alhamdulillah, sudah jodoh!

"... Jika berpisah sekalipun harap dapat berjumpa di syurga-Nya. Insya-Allah..." Suaranya berdesir perlahan, seperti angin petang sepoi-sepoi bahasa.

Aku lihat dia tersenyum lagi. Syah...


(bersambung...)

#RADHA

Petikan #throwback di atas daripada versi asal online RADHA: Edisi Salam Perantauan yang ditulis pada 19 Oktober 2006 & juga RADHA: 1 Phase, 3 Phase yang disambung pada 3 September 2012.

No comments: