Tuesday, June 09, 2020

[20] Gelap

Karya pendek

Gelap
Oleh Rnysa

20

Sebelum senja
#MCODay63 #PKPharike-63
#stayathome #stayinmyheart #staybemylover

Di luar semakin tenang.
Dengan suara petugas kesihatan dan pesakit yang makin kurang tingkahnya.

"Syah belum bangun, Achik?" Tanya Kak Long Aqeilah sebaik sahaja tiba sebentar tadi di bilik wad di mana Syah sedang berehat sekarang. Kak Ngah Ameirah dan adik bongsu Kaduk, Adeilah pun ada datang sama.

"Baru tertidur balik lepas doktor datang cucuk ubat." Balas Kaduk.

"Macam mana boleh jadi sampai macam ni, Achik? Mujur datang hospital cepat tadi..." Giliran Kak Ngah pula 'membebel' dekat dia. Awal pagi tadi sudah berbakul-bakul juga dia kena ceramah dengan Kak Long.

"Achik ni mesti sibuk kerja." Celah Adeilah. Lantas dia main sepak-sepak dekat kaki abangnya itu. Kaduk tak sempat nak mengelak, kena buli dengan adik sendiri.

"Adik!" Suara Kak Long sudah meninggi. Matanya cekap menangkap 'pergaduhan' yang akan tercetus.

"Ishhh, kita ni dekat hospital la." Kak Ngah Ameirah yang bertugas di Hospital Putrajaya ini hanya mampu menggeleng. "Adik, jangan nak usik Achik. Tak baik kaki main sepak-sepak macam tu. Kan dah besar panjang... " Tambahnya lagi apabila nampak kaki Adeilah sekali lagi cuba nak cuit abangnya. Dari dulu dua orang adiknya itu saling sama kuat mengusik.

"Dah telefon keluarga Syah?"
"Belum lagi, Kak Long. Dia tak bagi, tak nak mereka risau."

Syah terjaga semula setelah terdengar bermacam-macam suara waktu itu. Sebaik sahaja membuka matanya, wajah adik-beradik Kaduk yang menyapa pandangan.

"Kak Long... Kak Ngah... Adik..." Syah menyebut satu persatu sambil menatap wajah mereka. Kakak-kakak dan adik suaminya itu memang cantik-cantik belaka. Walaupun mereka bukan jenis yang sombong atau berlagak meninggi diri, namun Syah tetap rasa rendah diri berada di kalangan mereka. Lebih-lebih lagi kalau keluarga Wawa dan Ain turut hadir sama dalam mana-mana acara keluarga. Rasa macam... The Ugly Duckling yang tiba-tiba tersesat dalam kelompok angsa-angsa yang cantik rupawan.

***

#throwback

"Hey! Tunggulah kita orang!" Jeritku pada Aidid dan Firdaus yang sudah jauh di hadapan. Namun launganku itu langsung tidak diendahkan oleh mereka. Malah makin laju mereka memecut meninggalkan aku dan Asyikin di belakang.

Aku tercungap-cungap mengayuh basikal mendaki jalan yang agak berbukit di hadapan Kolej Pertama. Penat. Inilah bahananya kurang bersenam. Belum apa-apa sudah pancit. Asyikin yang berada di belakangku juga sedang mengayuh dalam kepayahan.

Kami berdua sampai juga di dalam kawasan Tasik Varsiti. Kami datang menyertai Firdaus dan Aidid yang sudah melabuh diri di atas kawasan berumput. Semuanya duduk mengadap tasik. Selepas beberapa ketika Firdaus bangkit dan duduk di sebelahku.

"Kawan kau tu. Apa namanya?" Dia berkerut dahi memikirkan sesuatu. Tangan kanannya bermain dengan dagu yang licin. Nampak seperti baru lepas dicukur. "Haa... Carl Duke Adam."

"Kenapa dengan dia?" soalku pantas.

"Kau orang berdua ada apa-apa ke?"

"Maksud kau?"

"Kau bakal jadi duta kecil Malaysia ke Jepun. Takkan benda semudah itu kau tak mengerti." Dia menyindir.

Aku berfikir sejenak. "He`s my best friend," kataku dengan penuh yakin.

"Dan...?"

"Dan, itu saja. Sekian, terima kasih."

Firdaus ketawa kelucuan. Wajah kuning langsatnya merona kemerahan. "Dia belajar di Imperial College London. Kejuruteraan mekanikal, kan. Very nice guy," ujar Firdaus selepas tawanya reda. Aku mengiyakan kata-katanya.

Dia diam seketika. "Agak sayang kalau lelaki yang begitu baik hanya jadi kawan saja. Dah alang-alang rapat tu..."

Aku menggeleng. "Mak aku pesan supaya jangan pilih lelaki kacak atau kaya sebagai suami. Kaduk... dia ada kedua-duanya sekali. Lagipun aku rasa orang macam dia akan cari orang macam Ain. Yang perfect."

"Kau takkan dapat cari seorang pun yang sempurna atas muka bumi ni. Tak ada. Setiap orang ada kelemahan masing-masing. Adam contohnya... semua orang nampak dia as a perfect person. Baik dari segi rohani dan jasmani. Tapi sebenarnya dia juga punya kelemahan. Cuma kita tak nampak kelemahan dia. Kita jatuh cinta bukan sebab berjumpa dengan orang yang sempurna tetapi setelah kita belajar menerima segala yang ada pada diri dia. We come to love not by finding a perfect person, but by learning to see an imperfect person perfectly."

"Dan pada Adam, aku rasa dia nampak kesempurnaan pada diri kau." Aku terkasima. Apa maksudnya berkata demikian. "Paling penting, kau harus yakin dengan diri sendiri. Kualiti yang ada pada diri sendiri. Cari kualiti-kualiti baik yang ada pada diri kau sendiri. Kau tak perlu jadi orang lain. You cannot become what you want by remaining who you are."

Aku mendongak ke dada langit. Sayup nun jauh di sebalik awan-gemawan yang memutih, sebuah kapal terbang sedang melintasi ruang udara Tasik Varsiti. Membuatkan ingatanku terbang pada seseorang. Teman di kala suka dan duka. Dia akan pulang ke London malam ini. Pasti aku akan merindui hari-hari bersamanya. Terbayang kembali di ruang mata, waktu dia datang menghantar bubur yang dimasaknya sendiri. Manakan sama seribu lelaki yang kukenali dengan teman yang seorang itu.

"Itu... hero kau dah sampai," ujar Firdaus sambil menuding ke arah sesuatu.

Aku menoleh. Tergamam melihat Kaduk yang sedang berbual mesra dengan Asyikin dan Aidid. Kebetulan dia berpaling ke arahku. Pandangan kami bertemu. Entah mengapa rentak degupan jantungku menjadi kencang. Bibirnya perlahan-lahan mengukir senyuman. Merancakkan lagi debaran yang kurasai.

Dia mula mengatur langkah menghampiriku. Aku mula rasa tidak keruan. Dalam masa yang sama tidak sabar untuk menatap wajahnya dengan lebih dekat. Kenapa aku jadi begini? Takkan hanya kerana pantun empat kerat semalam perasaanku tidak lagi seperti dulu. Firdaus berdiri menyambut huluran salam Kaduk. Kemudian dia berlalu menyertai Asyikin dan Aidid. Aku ditinggalkannya sendirian dengan Kaduk.

"Tidur nyenyak malam tadi?" soalnya sambil menjeling ke arahku.

Aku mengangguk. Bohong! Padahal selepas Subuh baru aku mampu melelapkan mata.

"Betul ni?" tanyanya lagi meminta kepastian. "Sebab aku susah nak tidur malam tadi." Dia mengusap lehernya. Dalam diam, aku mencuri pandang wajahnya yang kelihatan malu-malu kucing.

"Ye ke?" soalku pula.

Dia merenungku. Aku segera melarikan pandangan ke Tasik Varsiti. Kenapa hari ini renungannya itu bisa membuai perasaan?

"Mesti sebab kau berat hati nak tinggalkan Malaysia. Sebab tu susah nak tidur."

"Mungkin juga..."

Apa maksud dia dengan 'mungkin juga'? Hatiku makin tertanya-tanya. Mungkinkah ada sebab selain dari itu? Aku melihat dia dari ekor mata. Entah berapa kali dia mencuri pandang. Keadaan menjadi sepi. Masing-masing diam membisu.

Kebisuan ini sungguh menyiksakan. Dia seperti merahsiakan sesuatu. Ada perkara yang cuba diselindunginya. Dari sinar matanya aku dapat rasakan dia cuba menyampaikan sesuatu.  Katakanlah sesuatu, teman! Kerana aku tidak bisa menafsirkan renunganmu itu.

Bibirnya bergerak-gerak, berkumat-kamit. Aku menanti dengan penuh debaran. Tetapi ia yang berlaku adalah yang sebaliknya.

"Rasanya aku patut pulang sekarang."

Aku hanya mampu mengangguk. Carl Duke Adam, antara kita kini bagaikan ada rahsia...

***

Beberapa jam sebelum itu...

"Ada apa-apa lagi yang sayang rahsiakan daripada abang?" Tanya Kaduk yang duduk di bangku sebelah katil dalam wad kelas satu, sambil menyelak T-Planner 2020 satu halaman demi satu halaman.

"Abang baca diari sayang lagi. Tak minta izin pun..." Syah bersuara perlahan sambil memerhati wajah Kaduk yang tampak serius waktu itu.

"Tengah minta izin la ni..." Mata Kaduk masih pada diari hadiah Ahada baru-baru ini.

Syah bulat mata mendengarnya. Cara 'main-aci-redah-baca-dulu-baru-tanya' macam itu katanya minta izin. Norma barukah?

"Sesak nafas... Susah bernafas... Pening..." Kaduk baca kuat-kuat apa yang dijumpa, apa yang Syah tulis. "... Sakit dada... Tiba-tiba rasa sesak nafas... Jantung berdegup laju... Sesak nafas... Nak nafas rasa berat..."

Kaduk merenungnya tajam dan melepaskan nafas yang berat.

"Berapa kali nak kena abang cakap? Kalau sakit, rasa tak sihat... beritahu pada abang. Abang boleh cepat-cepat bawa pergi klinik, pergi hospital ke, jumpa doktor pakar ke. Benda saja senang, kan?"

Syah tunduk. Tangan ralit memintal-mintal hujung selimut.

Kaduk jeling tajam lagi. Aha... Mula la Syah nak buat muka ayah-saya-pun-tak-marah-saya.

"Abang bukan saja-saja nak marah tau. Syah kena faham kenapa abang cakap macam tadi. Syah tak sayang abang ke? Tak sayang Arham? Aisyah? Akram? Paling penting, tak sayang dekat diri sendiri?"

Syah masih diam membisu.

"You just have scared us to death. You should know that very well by now. We almost lost you today, sayang. Do you have any idea what that did to us, especially our little ones?"

Yang kedengaran hanya bunyi ambulan sedang melintas di luar sana.

"You shouldn't care what other people say about you. I have nothing to complain. Nothing. Because I am happy to be with you and our children for every single day in my life. I am in love with you for every single moment of my life. Since the day we knew each other until now... and for the rest of my life. Insya-Allah."

Syah pandang mata Kaduk yang redup dan sayu. Syah senyum sedikit.

Carl Duke Adam.
Only you found the beauty in me, I guess.

Kata-kata itu yang melintas di fikirannya saat ini.

Syah melemparkan pandangan ke luar jendela. Nafas dihela perlahan-lahan.

Mana hilangnya sayang jika tiada cinta yang teguh.
Mana hilangnya rindu jika tiada kasih yang utuh.

(bersambung...)

#RADHA

Petikan #throwback di atas daripada versi asal online e-novel Relevankah Aku di Hatimu? yang ditulis pada 21 Mac 2004.



No comments: