Monday, June 15, 2020

[22] Gelap

Karya pendek

Gelap
Oleh Rnysa

22

Malam
#MCODay64 #PKPharike-64
#stayathome #stayinlove #staywithher

Di luar kian gelap.
Hanya sinaran paparan Retina HD: LED-backlit IPS LCD daripada iPhone ditatap penuh perhatian.

Ammar sedang berbalas mesej WhatsApp dengan Adam di hujung talian.

--
Seratas Adam:
Maaf lambat balas. Ada hal sikit.

Ammar:
Tak apa.

Seratas Adam:
Syah masuk hospital semalam. Ni baru discharge. Baru lepas uruskan hal dia ni.

Ammar:
Ya Allah, kenapa pula tu? OK tak?

Seratas Adam:
Alhamdulillah, ok. Kena banyak rehat. Lepas raya ni ana nak bawa dia pergi buat full medical check up.

Ammar:
Alhamdulillah, kirim salam pada dia. Semoga cepat sembuh. Syafakillah!

Seratas Adam:
Insya-Allah. Terima kasih, Ammar. Kirim salam pada semua keluarga di Johor. Dan Ammar... tahniah sekali lagi ya. Insya-Allah, tak lama lagi bakal jadi seorang ayah. Welcome to the club in advance!

Ammar:
Amin ya rabb. Terima kasih, Adam. Tolong doakan semoga urusan kami dipermudahkan.

Seratas Adam:
Insya-Allah, kami sekeluarga sentiasa mendoakan kebahagiaan enta dan Nur. Mesti anak-anak ana excited kalau tahu Umi Wawa mereka pregnant, terutamanya si Aisyah.

Ammar:
Kirim salam pada Aisyah. I miss her so much. Ana harap anak ana nanti pun macam anak-anak enta juga. Anak yang soleh dan solehah, baik-baik belaka.

Seratas Adam:
Amin ya rabb. Syah yang banyak mendidik mereka sebenarnya. Spend banyak masa dengan anak-anak. All the credits should go to her. Dulu ana banyak masa dekat offshore, kerja merata-rata apa semua. Dah macam orang nomad. Sekarang baru nak pick up balik masa dengan keluarga.

Ammar:
Rezeki enta dapat bidadari hati dan ibu yang baik untuk anak-anak.

Seratas Adam:
Alhamdulillah, I am one lucky man. And same goes to you too. Kita sama-sama Allah kurniakan isteri yang baik. Rezeki, amanah dan tanggungjawab daripada Dia.

Ammar:
Indeed. Semalam bila dapat tahu berita gembira ni ana rasa nervous sangat sebenarnya. Amanah makin berat ke bahu.

Seratas Adam:
Insya-Allah, you'll be fine. I know you will.

Ammar:
Amin. Nanti share la tips nak jaga isteri masa pregnant.

Seratas Adam:
Ahahaha... Nanti ana tanya pada isteri. Dah lama tak ada anak kecil. Lupa dah...

Ammar:
Haha. Insya-Allah, semoga ada rezeki untuk enta berdua lagi. More Kaduk & Syah Junior in near future.

Seratas Adam:
Insya-Allah, Allah humma amin!

Seratas Adam:
Btw, pasal Syah masuk hospital, tak perlu cerita pada Nur. Kami tak nak dia bimbang. Jaga dia baik-baik waktu awal-awal kandungan ni, Ammar.

--

Pandangan Ammar dilemparkan pada Nur yang sedang tersenyum-senyum sambil melipat pakaian. Sejak berita gembira semalam, dia ceria sepanjang hari. Alhamdulillah, Ammar bersyukur sangat isterinya tidak bersedih dan murung lagi.

Namun, entah kenapa terselit sedikit rasa risau tentang Akasyah.

Tiba-tiba wajah manis Akasyah melintas dalam fikirannya saat ini. Tak apalah, Adam kan ada. Dia boleh jaga isterinya itu.

Ya, Akasyah kan isteri Adam.

Apa sebenarnya yang sedang kau fikir, Ammar? Astaghfirullah hal 'azim.

***

#throwback

Ammar menghempaskan tubuhnya ke atas lantai simen. Rasa selesa berbaring di situ meskipun hanya berbantalkan lengan. Sekali-sekala angin dari kipas siling yang dipasang pada kelajuan paling maksima mengenai tubuh. Sungguh menyamankan. Dia bangun semula mencapai sehelai kain pelekat untuk dibuat alas supaya tubuhnya tidak merasa terlalu sejuk dek lantai simen batu itu. Kemudian dia kembali meletakkan kepala. Kepenatan tadi masih terasa. Mana tidaknya pagi ini sahaja dua kali dia mengelilingi Taman Tasik Taiping. Mula-mula pergi berjogging seawal jam 7 pagi menemankan Kaduk. Yang keduanya jalan santai-santai sambil bergambar kenang-kenangan dan kali ini Akasyah ada bersama.

Masih terngiang-ngiang kata-katanya tadi. Dia cuba pejamkan mata. Tetapi kata-kata itu masih bermain-main di segenap ruang.

"Cakap pada dia semula yang saya pun sukakan dia."

Apa yang sudah aku lakukan? Keluh Ammar. Satu hembusan kecil dilepaskan. Entah mengapa dia boleh berkata sedemikan rupanya. Selepas menyatakannya barulah dia tersedar yang dia sudah melakukan satu kesilapan besar.

Memang dia sukakan Akasyah tetapi suka sebagai seorang kawan sahaja. Kawan perempuan yang boleh dikatakan agak rapat juga. Di kala pelajar puteri lain hanya memandang dengan wajah malu-malu kucing, gadis itu memandang matanya setiap kali berbicara dan penuh keceriaan yang bersahaja hinggakan dia rasa tidak keruan lalu segera dia mengalihkan pandangan. Sememangnya dia tidak biasa bertentangan mata lama-lama begitu. Dilahirkan dalam keluarga yang adik-beradik semuanya hero belaka menyebabkan dia sukar berkomunikasi dengan perempuan kecuali dengan umi, tok wan, saudara-mara terdekat dan guru-gurunya. Tambahan pula dia memang telah dididik supaya menjaga batas pergaulan antara lelaki dan perempuan.

Dia yang jarang berkawan dengan perempuan terhibur dengan telatah gadis lincah itu. Bicaranya kadang-kala agak keanak-anakan. Wajahnya sentiasa nampak ceria sehingga pernah terfikir adakah gadis itu tidak punya sebarang masalah. Walaupun perangai Akasyah kadang-kala agak kasar pada pandangan seorang lelaki seperti dia tetapi terserlah jua sifat kewanitaannya sekali-sekala. Kehadiran gadis itu dalam hidupnya ternyata memberikan impak luar biasa pada dirinya. Sejak mengenali gadis yang bernama Akasyah barulah dia semakin tidak kekok apabila berbicara dengan pelajar puteri lain. Makin mudah dia melakukan tugas yang melibatkan urusannya dengan pelajar puteri.

Tadi semasa Kaduk menyatakan gadis itu menyukainya, Ammar tahu itu satu lagi dari gurauan dari temannya itu. Temannya yang satu itu suka benar memadankan mereka berdua. Ada sahaja akalnya. Masakan Akasyah menyimpan perasaan terhadapnya. Lagipun Akasyah tidak pernah menunjukkan tanda-tanda yang dia menyukainya. Setiap usikan Kaduk disambut dengan gelak-tawa. Bukankah Akasyah lebih rapat dengan Kaduk? Sebabnya, di mana ada Kaduk di situ ada Akasyah. Cuma pernah sekali Akasyah mengambil keputusan untuk menjauhkan diri dari Kaduk apabila timbul satu cerita. Sejak itu Akasyah semakin rapat denganku. Aku mengambil alih tugas Kaduk menjadi gurunya buat sementara waktu. Apabila gosip mula reda dia kembali belajar bersama Kaduk. Malah sebenarnya Kaduk sendiri datang menemui Akasyah kerana merindui anak muridnya itu.

Ammar bermonolog panjang sendiri.

Harap-harap Akasyah tidak tersalah tafsir kata-katanya tadi. Risau juga dia dikatakan menaburkan harapan pada gadis itu sedangkan hatinya masih belum bersedia untuk bercinta. Masih awal lagi mahu mencari pasangan hidup. Biarlah dia bercinta sekarang pada Allah dan Rasul, keluarga, kawan-kawan dan ilmu dahulu. Perempuan? Biarlah dia berkawan sahaja dahulu. Insya-allah... jika sudah sampai jodohnya nanti dia akan memberikan seluruh cintanya sebagai seorang suami, kekasih, dan teman pada isteri yang tercinta.

Tetapi mana tahu sudah tertulis yang gadis bernama Nurul Akasyah binti Othman itu adalah isterinya yang akan bersama-sama melayari bahtera perkahwinan. Segalanya mungkin kerana jodoh dan pertemuan di tangan Tuhan.

***

Tokyo, April 2006

Usai sudah majlis kemasukan pelajar baharu tahun itu di Dewan Utama, Universiti Tokyo. Waktu Ammar keluar daripada dewan kelibat Akasyah sudah tidak kelihatan. Matanya melilau dan tercari-cari ke sana sini, namun gadis manis tinggi lampai itu bagaikan hilang dibawa angin lalu.

"Ammar?"
"Oh, Kak Zie..."

"Ammar nampak Syah?" 

Rupa-rupanya Kak Zinnirah pun sedang mencari Akasyah.

"Manalah dia pergi. Kak Zie dah pesan tunggu dekat sini." Segera pelajar doktor falsafah itu mengeluarkan telefon bimbit daripada tas tangannya.

"Syah? Ha, Syah kat mana tu? Okey, Kak Zie tunggu depan sini dengan Ammar. Ya, ya... Ammar pun ada ni. Apa? Hmm, lagi 5 ke 10 minit? Okey, kami tunggu."

Kak Zie memasukkan semula telefon bimbitnya ke dalam tas tangan. "Syah tengah sembang dengan professor dia. Dia minta tunggu sekejap."

Ammar segera mengangguk. Dia memandang sekeliling. Suasana masih meriah dengan kehadiran para pelajar, keluarga dan rakan taulan yang turut meraikan majlis tadi. Dari kejauhan, Ammar akhirnya dapat mengesan kelibat rakan sekolahnya itu. Betul kata Kak Zie, Syah sedang berbual dengan seseorang. Seperti biasa, nampak dia sangat ceria dan sentiasa tersenyum manis. Sesekali dia mengangguk dan mengiakan bicara professor Jepunnya itu.

Entah kenapa setiap kali Akasyah mengukir senyuman manis, Ammar pun turut tersenyum sama sendiri. Matanya bagai terpaku dan mungkin juga terpukau.

Tanpa sedar gelagatnya itu diperhatikan oleh Kak Zie. Disebabkan itu juga, Kak Zie mula menaruh syak yang dia menaruh perasaan terhadap Akasyah.

"Maaf tanya... Ammar suka Syah ke?" soal Kak Zie tak semena-mena waktu itu.

Rasa menderu darah sampai ke otak. "Eh, tak..." Segera dia menafikan. Aduh, tersilap pula dia pandang Syah lama-lama tadi. Astaghfirullah, jaga mata Ammar!

"Kalau suka pun apa salahnya, Ammar. Syah tu pun single lagi. Tak ada siapa-siapa. Budak baik. Satu usrah dengan Kak Zie." Terus Kak Zie promosi anak usrahnya. Manalah tahu berjodohan pula dengan lelaki yang sopan-santun macam Ammar. Sesuai sangat!

Ammar melirik Akasyah dari jauh." Betul ke single lagi? Takkan tak ada sesiapa kot. Dia tak cakap dia rapat dengan siapa?"

"Eh, tak ada pula. Kak Zie pun tak ada tanya lebih-lebih."

Hmmm, mungkin Ammar ni memang ada hati dengan Syah. Telah Kak Zie dalam hati.

"Carl Duke Adam. Kaduk. Dia pernah sebut tak nama ni?"

Kak Zie menggeleng. "Siapa tu?"

"Kawan sekolah kami. Dia baik dengan Syah."

"Tak pernah pula dengar dia cerita. Jarang dia sebut pasal lelaki. Sekadar dia bergurau tu ada la secara umum. Tu pun cakap sambil gelak-gelak yang dia suka lelaki Chinese look la, mixed blood la, Kimura Takuya apa la. Suka jawab main-main." Macam-macam pula Kak Zie cerita pada Ammar. Jujur pula tu!

Chinese look? Syah masih suka dia ke? Hati Ammar menyoal.

Tak lama selepas itu Syah datang menyertai mereka. "Maaf buat lama tunggu. Panjang pula cerita dengan prof tadi."

Ammar sekadar memerhati. Senyuman manis Akasyah sudah hilang. Dia masih marah lagikah?

"Jomlah kita ambil gambar. Syah cakap nak bergambar tadi, kan. Jom Ammar sekali."

Ajakan Kak Zie yang berakhir dengan Ammar menangkap gambar kenangan bersama-sama dengan si gadis manis tinggi lampai. Yang pada awalnya mogok senyum dengan dia.

"Syah, senyumlah sikit." Kak Zie menegur.
"Cepat-cepat..." Dengan nada malas Syah menjawab.

Ammar mengerling orang di sebelahnya. Muka kelat itu tak boleh nak diselindungkan. Syah, berapa lama lagi awak nak marah saya ni?

"Syah?" Serunya.

"Apa dia?"
"Senyum."

Dia pandang mata Syah dan senyum ikhlas pada Syah.

Saat itu Kak Zie ambil gambar candid mereka berdua. Saling bertatapan. Dan Syah sedang menguntumkan senyumannya yang paling manis.

Saat itu juga hati lelakinya merasakan sesuatu yang luar biasa.

"Yalah, aku senyum. Okey?" Katanya selamba lalu terus pandang ke depan.

"Kak Zie, last take. Sejuk sangat ni." Si manis sudah berpeluk tubuh.

"Ammar, pandang depan." Kak Zie beri arahan.

"Tengoklah kamera. Yang kau tengok aku dah kenapa?"


Lalu saat itu segala memori zaman sekolah bersama-sama gadis manis di sisinya ini melintas di fikiran Ammar.

Padang hoki. Coklat PICNIC. Terserempak dengan Syah waktu nak ke surau. Perlawanan bola jaring. Dan lain-lain lagi.

Ammar segera pandang Kak Zie yang sudah bersedia dengan kamera di tangan. Sudah kenapa jantung dia rasa berdebar-debar hebat... sekarang?

Jodoh.
Pasti bertemu.

Pertemuan.
Pasti berlaku.

Daripada Abdullah bin Mas’ud RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

إِنَّ أَحَدَكُمْ يُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِينَ يَوْمًا، ثُمَّ يَكُونُ فِي ذَلِكَ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يَكُونُ فِي ذَلِكَ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يُرْسَلُ الْمَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيهِ الرُّوحَ، وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ: بِكَتْبِ رِزْقِهِ، وَأَجَلِهِ، وَعَمَلِهِ، وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيدٌ، فَوَالَّذِي لَا إِلَهَ غَيْرُهُ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ حَتَّى مَا يَكُونُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلَّا ذِرَاعٌ، فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ، فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ، فَيَدْخُلُهَا، وَإِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ، حَتَّى مَا يَكُونُ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلَّا ذِرَاعٌ، فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكِتَابُ، فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، فَيَدْخُلُهَا

Maksudnya: “Sesungguhnya setiap kamu dikumpulkan penciptaannya di perut ibunya dalam keadaan air mani selama empat puluh hari, kemudian berubah menjadi seketul darah selama empat puluh hari, kemudian menjadi segumpal daging selama empat puluh hari. Kemudian diutus kepadanya malaikat untuk ditiupkan kepadanya roh dan (malaikat) diperintahkan untuk menetapkan empat perkara: Menetapkan rezekinya, ajalnya, amalnya dan kesudahannya sama ada derita atau bahagia.

Demi Allah yang tidak ada tuhan melainkan-Nya, sesungguhnya di antara kamu ada yang melakukan amalan ahli syurga sehingga jarak antara dirinya dengan syurga tinggal sehasta, akan tetapi telah ditetapkan baginya ketentuan, lalu dia melakukan amalan ahli neraka, maka masuklah dia ke dalam neraka. Sesungguhnya di antara kamu ada yang melakukan amalan ahli neraka sehingga jarak antara dirinya dengan neraka tinggal sehasta, akan tetapi telah ditetapkan baginya ketentuan, lalu dia melakukan amalan ahli syurga, maka masuklah dia ke dalam syurga.” [Riwayat Bukhari (3208)]


(bersambung...)

#RADHA #CoklatPICNIC

Petikan #throwback di atas daripada versi asal online e-novel Relevankah Aku di Hatimu? yang ditulis pada 8 Disember 2003.

Hmm... Bolehlah baca sambil dengar lagu Afgan - Jodoh Pasti Bertemu.



No comments: