Wednesday, January 13, 2021

[#throwback50] Gelap

Karya pendek

Gelap
oleh Rnysa

#throwback50
#salammaulidurrasul

"Di mana ada cinta, di situ adanya persahabatan. Dan di mana ada persahabatan, di situ juga ada cinta. Betul tak Akasyah?" Kata Nenek Aisyah tiba-tiba.

Aku memandangnya tidak berkelip-kelip. Sekadar menjungkitkan bahu tanda tidak mengerti.

"Persahabatan dan cinta adalah teman baik yang tidak dapat dipisahkan. Kalau kamu cuba pisahkan cinta dari persahabatan, akan hilang indahnya ikatan itu nanti. Kesedihan dan kekecewaan yang akan menyelubungi diri. Sama seperti yang kamu rasakan sekarang, bukan?" Katanya lagi.

Aku tersentak seketika. Tetapi cepat-cepat berlagak seperti biasa. Mataku memerhati dedaun yang berterbangan ditiup angin. Memang benar kata Nenek Aisyah. Aku merasai kesedihan itu apabila cuba memusnahkan rasa cinta yang bersemi di hati. Rasa kehilangan dan kekurangan.

"Kenapa menghukum diri sendiri? Menyalahkan diri sendiri? Jangan selalu letakkan kesalahan di bahu kamu. Dalam soal hubungan kamu dengan Adam, grandma tak nampak kesilapan kamu. Kalau kamu terus begini, kamu bukan sahaja menghukum diri sendiri malah kamu juga menghukum Adam. Kamu tahu dia cukup sayangkan kamu. Kamu sahabat dia!"

"Macam mana grandma tahu?" Soalku perlahan. Kehairanan. Mustahil dia boleh membaca isi hatiku. Fikiran aku. Macam mana Nenek Aisyah boleh tahu? Adakah cucunya menceritakan keakraban kami berdua? Mustahil! Kaduk sendiri masih ingat-ingat lupa tentang aku. Masakan dia yang memberitahu sesuatu yang aku tidak pernah luahkan pada sesiapa pun.

"Adam tak pernah beritahu yang grandma ajar psikologi di universiti dulu?"

Mulutku melopong. Bulat mataku mendengarnya.

"Persahabatan merupakan hubungan indah antara manusia, di mana cinta hadir memberi senyuman dan mewarnai kehidupan. Ibarat bunga-bunga yang harum mewangi turun dari langit, lalu warna-warna dunia bertukar kepada jaluran-jaluran indah. Tanpa cinta, persahabatan mungkin akan diisi dengan rasa kecewa, marah, benci dan lain-lain yang membuat persahabatan itu tidak indah lagi." Kata Nenek Aisyah.

"Cinta dalam persahabatan?" Soalku sambil memandang tepat wajah Nenek Aisyah. Tidak keterlaluan jika aku katakan dia nampak jauh lebih muda dari usia sebenarnya. Mungkin senyuman yang sentiasa meniti bibirnya yang merah membuatkan dia lambat dijamah peredaran masa.

"Apa yang anehnya? Cinta itu bukan hanya untuk pasangan kekasih." Dia mencuit hidungku. Nenek Aisyah seperti tahu apa yang bermain di fikiran ini. "Atau memang kamu sudah jatuh cinta pada sahabat sendiri?" Sekali lagi dia memasang umpan.

Kali ini aku lebih bersedia. Aku sudah boleh mengagak yang dia akan berkata begitu. Aku memilih untuk diam. Mengangguk tidak, menggeleng pun tidak.

"Cinta itu perlu ada dalam segala hal. Cinta pada yang maha pencipta, cinta yang kekal abadi. Cinta pada para Rasul yang membawa risalah tauhid kepada Ilahi. Cinta pada keluarga dan teman-teman, mereka yang paling dekat pada kamu. Dan cinta kepada makhluk Allah yang lain, haiwan dan alam sekitar kerana kita sama-sama bernaung di bawah satu langit." Dia melemparkan pandangan pada sekawan burung merpati yang mencari makan tidak jauh dari kami.

Aku kagum dengan tutur bicaranya. Walaupun usia keislamannya mungkin tidak selama mana, namun keyakinannya cukup tinggi. Benarlah kata orang, mereka yang baru mengenali Islam lebih kecintaannya daripada kita yang agama tradisi. Kerana sukarnya mendapat hidayah Allah yang buat mereka cukup menghargai nikmat Islam yang menyinari jiwa mereka. Berbeza dengan kita yang merasakan Islam hanya pada nama tanpa cuba memahami lebih mendalam dan menyelami makna hakikat keimanan itu sendiri. Cukup dengan solat lebih kurang. Puasa sekadar menahan lapar dan dahaga tanpa melihat keindahan di sebaliknya. Rasa diri terlalu kerdil!

Sebab itu, sewaktu Rasulullah saw memulakan dakwah Islam pada masyarakat arab ketika itu dengan penekanan perkara yang paling dasar iaitu pembangunan aqidah tauhid Uluhiyatillah. Baginda tidak mulakan dengan persoalan bidang politik, ekonomi, kemasyarakatan ataupun undang-undang. Sebaliknya baginda memilih untuk memperbetulkan kembali jiwa manusia yang sememangnya cukup rumit. Hanya dengan mukadimmah aqidah, yakni kepercayaan yang terikat erat dan tersimpul kuat sehingga tidak mungkin akan tercerai atau terurai, cahaya Islam perlahan-lahan bersinar dan berjaya menyirna kegelapan zaman jahiliyyah.

Baginda berjaya melahirkan jiwa-jiwa yang kecintaannya hanya semata-mata mentauhidkan Allah dari segi ubudiyyah, iaitu ibadah dan sembahan. Jiwa yang beriman kepada Uluhiyyah Allah dalam bererti kata beri'tiqad bahawa hanya Allah berhak disembah, dicintai, dipatuhi dan ditumpui untuk meminta sesuatu. Dan, beriman pada tauhid Uluhiyyah yakni menolak segala selain Allah dan mengakui serta menghayati kalimah la ilaha illallah.

Seandainya para da'ie mengikut jejak Rasulullah saw dalam usaha memperbetulkan keadaan manusia yang sudah tunggang-langgang tika ini, aku yakin Islam akan kembali dijulang. Ummat Islam akan kembali cemerlang, gemilang dan terbilang. Saat itu pasti akan kunjung tiba. Aku memohon dalam hati.

"Cinta bukan sekadar ucapan 'I love you'. Cinta juga terungkap dengan perlakuan. Kadang-kadang tidak perlu ungkapan kata-kata untuk menunjukkan rasa cinta. Perlakuan boleh jadi tanda yang cukup besar betapa sayangnya kita pada mereka. Grandma tahu kamu sayang Adam dan Adam juga sayang kamu. Kerana hadirnya cinta dalam persahabatan buat kamu saling menyayangi antara satu sama lain. Sebab itu juga telah membawa kamu ke sini.

Kamu boleh memilih untuk berehat sahaja di rumah. Ataupun pergi melancong bersama teman lain. Grandma tahu kamu kepenatan berkejar ke sana ke mari dengan internship dan part time job kamu. Tuntutan kerja melebihi masa yang ada. Tetapi kamu masih memilih untuk datang ke mari. Betul kan?"

"Grandma boleh jadi kaunselor yang baik. Kata-kata grandma buat saya tersenyum."

Nenek Aisyah ketawa kecil. Agaknya terhibur dengan ucapanku.

"Kamu memang pandai ambil hati. Patutlah Adam suka berkawan dengan kamu." Kata Nenek Aisyah sesudah reda tawanya.

"Tak adalah. Dia yang pandai ambil hati saya." Ucapku jujur.

Sememangnya cucu Nenek Aisyah itu yang mewarnai setiap detik hidupku. Menyulami persahabatan kami selama enam tahun ini dengan senyumannya nan indah. Lantaran itu, aku sentiasa dilingkari kebahagiaan tika bersamanya.

Nenek Aisyah bangkit. Dia menghulurkan tangannya padaku. Aku menyambut. Kami melangkah seiringan kembali ke hospital.

"Harap kamu berdua terus berkawan baik. Rasanya grandma pun mula menyukai kamu. Nanti kita boleh jumpa lagi. Datanglah ke rumah grandma di Netherlands. Pasti kamu akan suka pemandangan ala country. Nanti Adam boleh ajar kamu tunggang kuda."

Aku harap kakinya akan sembuh secepat mungkin. Bolehlah kami sama-sama menikmati keindahan pedalaman negara Eropah itu. Aku tidak rela melihat dia menghabiskan sisa hidupnya di atas kerusi roda. Kerana aku sendiri sudah mula merasai kesakitan yang dialaminya. Itukah tanda aku cinta padanya? Cinta pada persahabatan kami? Ya! Aku amat yakin. Sesungguhnya aku teramat cinta pada persahabatan ini. Kerna aku sayang kamu, Carl Duke Adam!

"Moga hari mendatang, kamu tidak lagi membataskan antara cinta dan persahabatan. Biarkan keduanya tetap menjadi teman baik, simpulan rapi yang mengikat hati-hati kamu. Apa yang grandma cuba tegaskan di sini, cinta bukanlah perosak persahabatan. Sebaliknya cinta yang memperindahkan persahabatan kamu berdua. Ingat tu..."

Aku memaut pinggang Nenek Aisyah. Dalam hati aku berharap, moga hari esok menjanjikan seribu satu kemanisan yang paling indah. Carl Duke Adam, cepatlah kau sembuh!

(bersambung...)

#RADHA #qudwahhasanah

Petikan #throwback di atas daripada versi asal online e-novel Relevankah Aku di Hatimu? yang ditulis pada 22 & 24 Jun 2004.

💚💚💚

Salam maulidur rasul 1442H.

Semoga semua yang hidup di dunia ini baik-baik sahaja dan diberi ketenangan, sementara menunggu saat bahagia buat selama-lamanya di syurga sana.
Insya-Allah.

Sayang selalu,
Rnysa

1 comment:

MaY_LiN said...

Aminn..moga diberikan takdir yang baik