Friday, January 15, 2021

[#throwback54] Gelap

Karya pendek

Gelap
Oleh Rnysa

#throwback54
#SofeaAdeilah #NurulAkasyah

"Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami, nabi Muhammad S.A.W. yang dengan berkat baginda, engkau menyembuhkan hati-hati, menjadi penawar dan menyihatkan tubuh badan juga memberi kesembuhan penyakit serta mengurniakan cahaya penglihatan dan kurniakanlah juga rahmat keberkatan dan kesejahteraan keatas keluarga dan sahabat baginda." Ulang Achik berkali-kali.

Oh, Kak Ain yang beritahu pada aku tentang selawat syifa' atau selawat penyembuh itu. Aku termalu sekejap dengan Kak Ain sewaktu aku bertanya pada dia sebentar tadi: Ayat apa yang abang hembus pada Kak Syah?

Memang ilmu agama aku cetek sangat. Maklum sajalah selama ini lebih banyak belajar untuk exam sahaja. Kadangkala tak perasan (dan mungkin tak tahu) pun yang diajar oleh ustazah waktu Pendidikan Islam boleh diaplikasikan dalam kehidupan seharian.

Aku tak masuk sekolah asrama atau MRSM macam kakak-kakak dan abangku. Anak manjalah katakan. Kononnya nak duduk dekat mama dan papa, tak boleh berenggang dengan keluarga. Mama dan papa memang ikut saja kehendak aku. Tapi kakak-kakak dan abang semua bising. Mereka suka usik dan kata yang aku budak manja. Suka hatilah orang nak sekolah mana pun. Orang lain sekolah biasa pun result SPM boleh gempak.

Alhamdulillah, keputusan SPM dapat straight A's... tapi bukan semua A1. Fizik dapat A2, itu pun kira sudah bersyukur sangat. Sampai tahap buat sujud syukur terus. Mana pernah seumur hidup subjek Fizik dapat A.  

Sebaik sahaja berada di pintu masuk bilik bujang abangku, pandangan aku bersapa dengan Achik yang sedang menebarkan selimut untuk Kak Syah. Berkat selawat syifa' tadi Kak Syah pun boleh bangun dan bercakap semula. Semua orang  jadi lega sangat tadi bila Kak Syah sudah sihat semula. Dan majlis pun diteruskan seperti yang dirancang.

"Abang nak buat susu untuk Kak Chik...." Beritahu Achik sewaktu kami berselisih di muka pintu. 
"Okey..." balasku pendek.

"Kak Syah dah okey?" Aku sudah terbiasa dengan memanggil Kak Syah sebagai 'Kak Syah'. Harap Kak Syah tak kisah aku jarang-jarang panggil dia dengan gelaran 'Kak Chik'.

"Alhamdulillah, okey je..." Balas Kak Syah sambil tersenyum seperti selalu.

Aku melirik ke kiri dan kanan. Yes, dah nampak!
"Kak Syah, pinjam laptop boleh? Nak online kejap?"
"Okey..."

Aku segera membuka laptop Kak Syah yang siap dengan broadbandnya. Rumah ini pun dulu ada line internet. Tapi papa sudah potong awal tahun ini sebab dia marah aku dok mengadap komputer 24/7. Aku segera login YAHOO! Messenger dan nampak nama yang dicari.

Yey, dia dah online!

***

Mata aku sudah tertutup separuh. Sebaik sahaja minum air susu bercampur madu lebah yang disediakan oleh suamiku tadi, rasa mengantuk ini terus datang bertandang. Kaduk keluar masuk bilik beberapa kali. Katanya, ada 'perbincangan penting' dengan mama dan papa.

"Good luck! Ganbatte, Adam chan!"

Kami sama-sama ketawa. Sekali-sekali suara kami bertingkah dengan Adeilah yang sedang ketawa juga. Sekejap-sekejap dia mengeluh pula. Entah dengan siapa teman chatting yang sedang melayannya. Aku dan Kaduk sekadar memerhati dari jauh sambil menarik senyum panjang.

"Kita dulu pun macam tu, kan?" Kaduk mengangkat keningnya.

"Abanglah macam tu. Syah maintain ayu depan laptop, okey..."

"Hahaha.... ya lah sangat." Katanya sebelum meminta diri keluar dari bilik.

***

"Kak Syah, adik tolong tukar wallpaper ni. Okey? Yang ni dah lama sangat pakai tak tukar-tukar baru..." Ujar Adeilah tiba-tiba.

Aku yang baru menyudahkan bacaan Al-Fatihah, ayat kursi, 3 Qul, doa masuk tidur dan bismillah 21 kali jadi terkejut beberapa saat.

Sabar sajalah dengan adik ipar aku ini. Orang dah nak terlelap...

"Wallpaper tu ada nilai sentimental..." Kataku, dengan harapan cik kak itu faham yang aku tak mahu wallpaper itu diganti dengan yang baru.

"Jiwang tak ingat!"

Aku ketawa kecil sebelum membalas, "Yang dia tu dok baca novel jiwang tak sedar pula. Mengata dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih. At least Kak Syah dah kahwin, okey."

Amboi Puan Akasyah, manisnya bahasa. Dengan budak kecil pun kau nak 'berlawan' ya. Siap dengan pantun-pantunnya sekali.

Adeilah sudah memuncung panjang. Cik adik yang seorang ini memang pantang ditegur. Siap yang makan ais krim, dia yang terasa manis!

"Nanti adik ada laptop sendiri tukarlah wallpaper. Kata dulu bila dapat masuk IB nak minta Achik sponsor..." Tambahku kemudian. Cuba menjadi kakak ipar yang manis!

"Entahlah... Achik cakap nak simpan duit beli laptop tu untuk baby dia. Orang nak jadi papa lah katakan. Mana nak ingat adik tersayang dia ni lagi..." Adeilah buat nada sedih pula.

Aku tersengih. "Dia buat lawak tu. Percayalah sangat..."

Aku faham sangat dengan perangai Kaduk. Sebenarnya dia tidak mahu memanjakan sangat adik bongsunya dengan kemewahan. Adeilah sudah biasa hidup senang. Semua benda dia mahu, papa dan mama akan cuba tunaikan. Kak Long dan Kak Ngah pun 'belai' dia dengan wang ringgit.

"Achik risau baby dia tak dapat scholarship macam dia. Kak Syah dengan Achik kan pandai, mesti anak pun pandai. Ikut DNA lah kan..." Balas Adeilah.

Dan gelak tawa pun meletus di dalam bilik Kaduk.

Adeilah menarik Mr. Teddynya rapat ke dalam pelukannya.

Dan tangan aku pula menarik selimut sambil anak mata sibuk mencari-cari Mr. Teddy Bear di dalam bilik bujang Kaduk. Mana tahu si abang ada menyimpan patung beruang seperti adiknya. Hmm... model mini kereta sport, bola sepak, jersey adalah...

Tak apalah, tak ada teddy bear.
Janji ada... Kaduk!

Hati terpujuk sejurus sahaja terlihat designer wallpaper Mr. White Teddy Bear keluar dari persembunyiannya di balik pintu.

(bersambung...)

#RADHA #adik #kaksyah

Petikan #throwback di atas daripada versi asal online e-novel RADHA: 1 Phase 3 Phase yang ditulis pada 26 Mei 2009.

1 comment:

MaY_LiN said...

Selawat syifa..tq
Manja sgt adeilah ni